Co je potřeba

  • suchý celý neloupaný zelený hrách (půlený, loupaný a starý hrách nevyklíčí)
  • zavařovací sklenici
  • potravinářškou fólii nebo plátěnou utěrku
  • tuk na smažení
  • sůl, pepř, případně další suroviny dle receptů níže
1

Pučálka se jedla nejen před Velikonocemi, kdy je podle ní dokonce nazvaná třetí z šesti postních nedělí, ale i na Štědrý večer, kde měl hrách na sváteční tabuli své místo v mnoha podobách. Ženy ji jedly také při draní peří, muži při besedách. Dnes si ji můžeme dopřát třeba jako pamlsek místo bramborových chipsů.  

2

Postup přípravy:

1. den: Hrách přebereme, propláchneme a dáme do velké zavařovací sklenice. Zalejeme vodou tak, aby hrách 2x převyšovala a necháme přes noc nebo až 24 hodin stát při pokojové teplotě.

2. den: Vodu slejeme, hrách propláchneme a necháme jej ve sklenici tak, aby na dně nebyla voda. Hrách nesmí vyschnout, musí být stále vlhký, proto sklenici překryjeme potravinářskou fólií s několika dírkami nebo prodyšnou utěrkou. Pokud by hrách stál ve vodě, začal by zahnívat a zapáchat a museli bychom jej vyhodit. Naopak zaschlý hrách by nevyklíčil. Necháme opět stát při pokojové teplotě 24 hodin a 3-4x denně proplachujeme vlažnou vodou. Hrách můžeme vysypat na sítko, propláchnout, vrátit zpět do sklenice a vždy zakrýt fólií.

3. den: Proplachování opakujeme, dokud se neobjeví asi 1 cm dlouhé klíčky. Poté můžeme přistoupit k tepelné úpravě: 

3

Postní verze: Naklíčený hrách opražíme na sucho na pánvi dokud nezezlátne, osolíme a opepříme.

Verze s tukem: Napučený hrách osmažíme na sádle, másle nebo oleji dozlatova a dokřupava, osolíme a opepříme.

Na sladko podle středověké kuchařky: Po osmažení na tuku opepříme a osladíme medem.

Jako salát: Syrový naklíčený hrách můžeme upravit i jako salát s klasickou octovou zálivkou a olejem.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (1 vote)