Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pečovat o pokojové a balkonové rostliny podle lunárního kalendáře

Zahradničení a samozřejmě také pěstování pokojových a balkonových rostlin dle fází Měsíce přináší již za krátkou dobu viditelné výsledky. Vaše květiny budou zdravější, tudíž méně náchylné k napadení škůdci, a rovněž lépe porostou. Základní tipy, jak pěstovat pokojové a balkonové rostliny podle lunárního kalendáře, naleznete v následujících odstavcích.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Lunární cyklus se dělí na 4 fáze – ubývající (couvající) Měsíc, novoluní (Nov), přibývající (rostoucí) Měsíc s vyvrcholením v období úplňku.

Obecně v ubývající fázi Měsíce rostliny hnojíme a pečujeme o kořenovou část, jelikož půda nejlépe přijímá vodu i hnojiva.

Během novoluní je vhodné nechat rostliny odpočívat, můžete však ořezat nemocné a chřadnoucí rostliny.

Přibývající měsíc se hodí k péči o nadzemní části rostlin.

Úplněk pak může sloužit zejména ke hnojení, případně ke sběru kvetoucích částí rostlin (např. u bylinek pěstovaných doma i na zahradě).

2

Fáze se dále dělí dle jednotlivých znamení zvěrokruhu na dny listů, dny květů, dny plodů a dny kořenů.

Během dnů listů (vodní znamení – Rak, Štír, Ryby) se soustředíme na zálivku a hnojení (nejlépe přírodními hnojivy) pokojových i balkonových rostlin. Opravdu se vyplatí rostliny zalévat pouze v těchto dnech, vyhnete se tak jejich napadení škůdci.

3

Dny květů (vzdušná znamení - Blíženci, Váhy, Vodnář) jsou vhodné k péči o kvetoucí rostliny. Květiny můžeme přihnojit hnojivy na květ, omezíme však zálivku, neboť se snadněji šíří škůdci (zejména mšice).

Jedná se o období vhodné k výsevu i výsadbě balkonových květin, odstraňování odkvetlých květů a k preventivní kontrole rostlin, zda se na nich nevyskytují škůdci.

4

Dny plodů (ohnivá znamení – Beran, Lev, Střelec) se vztahují spíše k pěstování na zahradě, kdy pečujeme o rostliny nesoucí plody, případně sbíráme hlízy či semínka. U pokojových a balkonových rostlin lze během ubývajícího měsíce ve dnech plodů bojovat s nadzemními škůdci. V tomto období by se neměla používat žádná umělá hnojiva.

5

Dny kořenů (zemská znamení – Býk, Panna, Kozoroh) – jsou vhodnou dobou k boji proti škůdcům žijících v zemi. Dny Panny pak poskytují skvělou příležitost k přesazování a množení (např. odnožemi) pokojových a balkonových rostlin. Rostliny v tomto čase mnohem snáze zakoření.

Bonsaje by se měly stříhat, tvarovat a hnojit pouze při ubývajícím Měsíci ve dnech listů.

Lunární kalendář si můžete zakoupit v podobě klasického stolního kalendáře, nebo si najít potřebné informace na internetu.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat srdcovku nádhernou
Jak pěstovat a využít slunečnici
Jak malovat s dětmi na kameny
Jak pěstovat kustovnici čínskou