Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat clematis | rady

Jak pěstovat clematis | rady. Clematis, česky plamének, je velice široký rod většinou popínavých rostlin, které se pěstují i na našich zahradách kvůli nápadným a krásným květům. Okrasné dřeviny vysazujeme je pro ozelenění a zkrášlení pergol, sloupů, zahradních besídek a plotů zahrad. Rod clematis má asi 300 druhů, které jsou rozšířeny po celém světě hlavně v oblastech s mírným podnebím.

1

U nás se clematis, neboli plamének, vyskytuje i ve volné přírodě celkem v pěti druzích. Známe plamének palčivý, plotní, přímý, vlašský a východní. Na našich zahradách se pěstuje pestrá paleta nejrůznějších kultivarů s rozmanitými velikostmi, tvary a barvami květů.

2

Plaménky jsou okrasné pnoucí dřeviny, které se nejlépe hodí jako ozelenění a zkrášlení zahradních staveb, jako jsou pergoly, besídky, altány nebo i ploty. Vhodným řešením je také pokrytí starých zdí, nebo celých staveb a také vytváření různých zákoutí na zahradách. Clematis se dá pěstovat i na balkonech a terasách, kde se může pnout po zábradlí a vytvářet bohaté barevné kaskády květů.

3

Clematisu vyhovují hluboké, propustné půdy, které jsou bohaté na živiny, ale jsou i přiměřeně chladné. Ideálním stanovištěm je místo s celodenním slunečním svitem. Okolní půda by měla být pokryta hustým porostem jiných rostlin, nebo drcenou kůrou nebo mulčem, aby povrch půdy nevysychal a byl stále přirozeně vlhký.

4

Při pěstování plaménku se po odkvětu odstraňují mrtvé a slabé výhonky. V dubnu až květnu se příliš rozrostlý clematis může prostříhávat. Na konci podzimu se výhony zkrátí o 20 cm, uschlé a slabé opět ostříhají.

5

Přes léto je potřeba plaménky každý den zalévat a pravidelně hnojit. Vyhovuje jim světlé stanoviště, ovšem ne přímé palčivé slunce. Dobře dělá plaménkům občasné mírné přisypání substrátu smíchaného s hrstí mletého vápence.

6

Na zimu je dobré mít clematis na místě, kde nemrzne. Pokud jej budete přesazovat, je vždy lepší sázet clematis o 10 cm hlouběji, než byl v květináči.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat verbenu | rady
Jak pěstovat verbenu | rady. Verbena u nás zdomácněla natolik, že dnes skoro nikdo neví, že tato krásná balkónová květina pochází z americký…
Jak pěstovat eukalyptus | rady
Jak pěstovat eukalyptus | rady. Eukalyptus, neboli česky blahovičník, je druh dřeviny, která se vyskytuje v přírodě v mnoha odrůdách stromů…
Jak pěstovat brusinky | rady
Jak pěstovat brusinky | rady. Brusinky jsou lesní plody, které jsou nejen velmi chutné, ale také zdravé. Pomáhají při zánětu močových cest, obsahují m…