Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat dobromysl

11. Květen 2020

Dobromysl je léčivá bylina a velice oblíbené koření známé pod pojmenováním oregano. Dobromysl u nás naleznete volně v přírodě na slunných stráních, ve světlých křovinách, mýtinách, skaliskách i lesostepích. Bylinu si můžete vypěstovat i vy sami na zahrádce, není to vůbec složité.

1

Semena dobromysli začněte vysazovat ven na počátku jara. Počítejte však s tím, že jejich klíčení je zdlouhavé. Jednodušší je proto ze semen v pařeništi vypěstovat sazenice, které pak v květnu vysázíte ven ve sponu 30–40 cm. Sazenice dobromysli si ovšem můžete také koupit ve specializovaných prodejnách a zasadit je.

2

Dobromysl saďte do lehké spíše suché a dobře propustné hlinitopísčité vápenité zeminy.

3

Rostlinu sázejte do květináčů, nádob anebo na zahradu. TNa zahradě jsou vhodnými stanovišti pro pěstování dobromysli kraje záhonů, obruby a nejlépe skalky. Důležité je, aby dobromysl měla dostatečné světlo a teplo. Dobromysl však potřebuje i zastínění.

4

Bylinu zalévejte odstátou vodou o pokojové teplotě, kterou nalijte do misky a nechte vsáknout do půdy. Půda musí být stále vlhká. Při nedostatečné zálivce dobromysl neporoste. Pozor však i na přelití, protože při nadměrné zálivce oregano může shnít.

5

Hnojte rostlinu v době vegetace pravidelně jednou za 14 dní tekutým hnojivem naředěným s vodou.

6

Rostlinu pravidelně zaštipujte, čímž zabráníte kvetení a umožníte, aby se dobromysl ještě více rozvětvila.

7

Lístky oregana můžete začít sbírat od toho momentu, kdy rostlina doroste do velikosti 15 cm a více. Sběr byliny se obvykle provádí dvakrát do roka (červen–srpen).

8

Na zimu oregano přemístěte do místnosti, kde je stabilní teplota nad 10°C a dostatečné světlo. V zimě také omezte zálivku a půdu nehnojte.

9

Dobromysl můžete rozmnožovat semeny, trsy i řízky. Ty pak sázejte do zeminy na jaře anebo na podzim. Trsy dělte od července do září. Řízky odštipujte z vrcholu rostliny a vložte je do vody, kde vám zakoření.

10

Na jaře dobromysl důkladně prostříhejte a zbavte suchých větviček. Rostlinu ostříhejte i před zimou na její třetinovou velikost. V případě, že vám uschnou větvičky keříčku, nermuťte a zkuste jej ostříhat až cca 5 cm od zeminy, po nějaké době by měla dobromysl opět vyrašit.

Dobromysl přesazujte podle potřeby. Tu venkovní minimálně 2x do roka, kdy ji budete z interiéru přenášet ven a naopak.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak uchovat zelené bylinky na zimu
Uchovávání bylinek | způsoby. Bylinky z dovozu jsou na trhu k dostání celoročně. Cena je vysoká a chuť a vůně mnohdy neodpovídá tomu, na co jsme zvykl…
Jak na mšice na pokojových rostlinách
Mšice se na pokojových rostlinách mohou objevit kdykoli. Stačí mírný vítr nebo nově zakoupená infikovaná rostlina. Mírné napadení často nepoznáte a mš…