Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat gardénii | rady

Jak pěstovat gardénii | rady. Gardénie je vznešeně vypadající asijský keř, který je u nás pěstován jako pokojová rostlina. Tento keřík u nás v dobrých podmínkách může vyrůst do velikosti pohybující se až okolo jednoho a půl metru. Jeho lesklé velké listy doplňují velké deseticentimetrové krémové květy. Pěstování gardénie se stává rok od roku oblíbenějším, připojte se mezi pěstitele této pokojové rostliny i vy.

Co je potřeba

květináč nebo truhlík
polystyren
sáček
tekuté hnojivo
vhodnou zeminu
rašelinu
vodu

1

Pěstování gardénie je poměrně náročné. Pokud chcete, aby se jí u vás dařilo, v prvé řadě ji zajistěte stabilní teplotu. Pomoci si můžete i tak, že pod květináč vložíte polystyrénovou podložku.

2

Gardénii postavte na vzdušné světlé místo, kde má hodně sluníčka. Pozor však na polední úpal. Aby se gardénii dařilo, potřebuje běžnou pokojovou teplotu, která se i v zimě musí pohybovat okolo 15 °C.

3

Gardénie hned tak v něčem neporoste. Nesnáší zásaditou půdu, a proto jí sázejte do kyselého rašelinového substrátu, napůl smíchaného s listovkou. Vyvarujte se vápníku! Nesmí být v zemině, ani v hnojivu, ba ani ve vodě.

4

Rostlinu přesazujte pouze na jaře, vždy až když kořeny prorůstají květináč. Rozhodně ji nepřesazujte v době květu.

5

Květinu zalévejte vlažnou odvápněnou vodou tak, aby zemina nebyla nikdy suchá. V zimě zálivku omezte. Nejlepší vodou na zálivku je dešťová anebo převařená voda.

6

Gardénie potřebuje dostatečnou vlhkost, a proto ji mějte postavenou v misce s kamínky, které tuto vlhkost udržet pomáhají. Také ji můžete rosit, ale pozor, rostlinu neroste, když květe.

7

V průběhu vegetace gardénii hnojte jednou za 14 dní tekutým hnojivem. V zimě přihnojujte pouze jedenkrát měsíčně.

8

Rostlina se nejsnáze rozmnožuje pomocí řízků. Na přelomu zimy a jara proto uštípněte vrcholové řízky, které nechte zakořenit v zemině. Pro lepší zakořenění ji zakryjte igelitovým sáčkem, čímž zajistíte dostatek tepla. Nechte tak, alespoň 4 – 6 týdnů.

Pokud chcete, aby vám vyrašily pupeny, na počátku jara snižte gardénii noční teplotu na 16 °C a tu denní udržujte mezi 22 – 25 stupni.

Vonná silice z čínské gardénie jasmínové (Gardenia jasminoides) se využívá v parfumerii.

Pozor! I když se o gardénii říká, že je to přenosná rostlina a že je tedy možné ji v létě dát na zahradu, ve skutečnosti nerada mění stanoviště. Mějte ji proto raději na jednom místě.

Opadávání listů gardénie nebo jejich žlout­nou může být způsobeno nedostatkem vody nebo gardénii zaléváte tvrdou vodou. Pokud žloutnou a opadávají poupata, rostlina je v příliš teplém prostředí.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat netík | rady
Jak pěstovat netík | rady. Netík je kapradina, která se u nás pěstuje jako pokojová rostlina. Tato kapradina k nám dorazila z tropů. K tomu, aby se ne…
Jak pěstovat vistárie | rady
Jak pěstovat vistárie | rady. Vistárie a jejich pěstování. Vistárie známe jako velké dřevnaté liány, které se popínají po pergolách, plotech a vchodec…
Jak pěstovat africkou fialku | rady
Jak pěstovat africkou fialku | rady. Africká fialka je nenáročná, leč krásná květina, kterou dokáže vypěstovat i naprostý zahradnický začátečník. Přiš…
Jak pěstovat asparágus | postup
Jak pěstovat asparágus | postup. Asparágus anebo také okrasný chřest býval typickou ozdobou kytic v dobách totalitních. Zvláště v kombinaci se třemi k…
Jak pěstovat šáchor | rady
Jak pěstovat šáchor | rady. Šáchor se u nás pěstuje jako pokojová květina, v jižních zemích ale roste i volně v přírodě. Šáchor k nám dorazil až z Mad…