Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat kopr

05. Duben 2019

Kopr si cenili už ve starověkém Egyptě. Aby ne! Vždyť má jako aromatické koření své nenahraditelné uplatnění v kuchyni a působí jako léčivá bylinka, například při zažívacích potížích a nadýmání. Pěstování kopru na zahrádce není náročné, kopr můžete bez problémů pěstovat i v květináčích na terase nebo na okenním parapetu. Bylinka však vyžaduje vlhkou půdu a slunné místo.

1

Podmínky pro pěstování kopru Kopr je velice nenáročná jednoletá bylinka dorůstající do výšky jednoho metru. Kopr vyséváme od května přímo na záhon. Půda by měla být propustná. Kopr nesnáší těžké a přemokřené půdy. Některé kultivary kopru vyžadují opěru nebo stanoviště na závětrné straně. Kopr prospívá i ve velmi na živiny chudé půdě. Nehnojíme hnojivy s chlórem. Semena kopru vyséváme nahusto do řádků 20 cm vzdálených. Už za 6 týdnů můžeme sklízet nať (výškou zhruba 20 cm). Vyšší a kvetoucí kopr se nechává jako koření do zavařovaných zeleninových směsí.

2

Odrůdy kopru U nás jsou běžně dostupná semena kopru odrůdy Hanák, kterou lze sklízet od června do října. Dále pak bohatě olistěná odrůda kopru Moravan, jejíž předností je to, že nevybíhá brzy do květu, a tak se můžete déle těšit ze zelené natě. Bio Plan je odrůda typická světle zelenými listy. Kopr vhodný do truhlíků a květináčů pro pěstování za okny je odrůda Compact MINI, který dorůstá pouhých 40 cm a má jemně kořenitou chuť.

3

Využití kopru Listy a semena kopru používáme v kuchyni k nakládání okurek, zelí i cibule. Je vhodný do omáček, studených polévek a jako dochucovadlo k rybám. Jemně nakrájené mladé listy kopru dávají tvarohu aromatickou chuť. Kopr se používá také jako léčivá bylina, nejčastěji jako koprový čaj. Pomáhá při zažívacích potížích a nadýmání. Lékaři je doporučován na ledvinová onemocnění. Rovněž podporuje tvorbu mléka u kojících žen, tiší kašel a pomáhá při nespavosti. V kosmetické oblasti kopr pomáhá posilovat nehty.

Kopr nepěstujeme v blízkosti fenyklu. Obě rostlinky by tak ztratily své typické aroma. Při sušení kopru udržujeme teplotu do 30°C, abychom nepřišli o aroma. Kopr zabalený v alobalu a mikroténovém sáčku nám vydrží čerstvý až jeden měsíc.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Rafal Moreno, sxc.hu

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici