Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat řešetlákový rakytník

18. Červen 2016

Rakytník řešetlákový – pěstování. Rakytník řešetlákový je znám pro své velice chutné a zdravé plody. Rakytník se původně používal k přirozenému zpevnění břehů řek a ke zdobení půd, ve kterých už nic jiného nerostlo. Rakytník řešetlákový často naleznete i v městských parcích jako působivou ozdobu. Rakytník se používá v lidovém léčitelství, je označován jako "sibiřský zázrak", mimo jiné obsahuje vysoké množství vitaminu C, posiluje imunitní systém, zvyšuje odolnost proti stresu, podporuje detoxikaci a působí proti bakteriím a virům. I když sběr bobulí je náročnější, pěstování řešetlákového rakytníku na vlastní zahradě má smysl.

Co je potřeba

sazenice řešetlákového rakytníku
vhodné hnojivo
zahradnické náčiní

1
Rakytník řešetlákový vysazujte na slunné stanoviště. Rakytník je nenáročný na pěstování, a proto se ho nebojte se zasadit klidně i na vlhčí slané stanoviště. S pěstováním řešetlákového rakytníku neváhejte ani tehdy, jestliže bydlíte v oblasti, kde bývají velké mrazy a nečisté ovzduší. Uvidíte, rakytník se ujme. Kromě toho že se řešetlákový rakytník používá v potravinářství (dřemy, kompoty) nebo medicíně (rakytníkový sirup, léčba kožních chorob, vředů apod.), pomáhá chránit půdu před erozí. Dusík poutající bakterie v jeho kořenech obohacují půdu dusíkem a podporují rakytník totiž v růstu i na nehostinných místech.
2
Aby se vám rakytník uchytil a plodil, je nutné, abyste na své zahradě měli minimálně rakytníky tři. Rakytník je totiž dvoudomá rostlina, a tak jsou zapotřebí keře samčí a samičí. Keříky rakytníku kupujte pouze u dobrých prodejců, protože rozeznat jejich pohlaví je velice náročné. Odborník vám poradí, který keř rakytníku řešetlákového je samčí a který samičí. Na jeden samčí keř pak připadají dva až šest samičích keřů. Ty pak sázejte tak, že opylovací keř rakytníku řešetlákového zasaďte z návětrné strany. Keře by od sebe měly být cca 3 metry. Pakliže je sázíte na svah, rozptyl může být pouze dvoumetrový. Dobou vhodnou k sázení rakytníku řešetlákového je podzim anebo jaro.
3
Rakytníku řešetlákovému dopřejte lehčí spíše písčitou půdu, která je dobře propustná a bohatá na vápník.
4
Pokud se rozhodnete rakytník řešetlákový pěstovat od semen, měli byste jej zasadit do předem odplevelené půdy, kterou jste důkladně prokypřili. Teplota při sázení rakytníku musí být nad 17 °C. Rostliny rakytníku po dobu dvou let nejprve pěstujte ve skleníku, teprve až pak můžete sazenice rakytníku přenést ven. Pěstování rakytníku řešetlákového je jednodušší z předpěstovaných rostlin.
5
Při sázení sazenic rakytníku řešetlákového nejprve do půdy zapracujte hnůj anebo kompost, dále do půdy pravidelně dodávejte fosfor a draslík.
6
Keř potřebuje středně vydatnou zálivku, věnujte proto zalévání patřičnou péči.
7
Rakytník řešetlákový vám začne plodit čtvrtý rok po zasazení. Plody pak sbírejte od druhé poloviny srpna do první poloviny září.
8
Množení rakytníku řešetlákového je možné prostřednictvím semen, řízky anebo odnožemi. Nejjednodušší množení je s pomocí zelených řízků, které v červenci zapíchněte do sterilního substrátu, ve kterém je necháte zakořenit.

Vyrobte si z rakytníku rakytníkový sirup:

Rakytníkový sirup obsahuje až 20x více vitaminu C než pomeranče, dále provitamin A, vitaminy skupiny B, vitaminy D, F, K a P, železo a až 10 % oleje. Rakytníkový sirup lze použít při žaludečních potížích, chřipce, různých infekčních onemocněních nebo třeba proti jarní únavě. Bobule rakytníku properte studenou vodou, rozmixujte, přelejte do cedníku a třete, dokud nezbydou jen slupky a semínka. Slupky se mohou dále sušit pro přípravu rakytníkového oleje nebo rakytníkového čaje. Šťávu s dužninou zahřejte a smíchejte se stejným množstvím cukru. Sirup z rakytníku plňte do sterilních, tmavých sklenic.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: plody rakytníku řešetlákového od Hans Hillewaert, licence: wikipedia.org/wiki/Soubor:Hippophae_rhamnoides.jpg

Hodnocení
lilija (neověřeno) | Ne, 02/28/2016 - 18:48

Dobry den. muzete mi poradit, kdy je nejlepsi vysadit rakytnik (ne ze semene)? muze se vysazet i na jare? pri jakych teplotach je to idealni? dekuji

Jiří Bajer Bajer (neověřeno) | Út, 01/05/2016 - 10:52

In reply to by Jana Dancova (neověřeno)

Samčí , pylové rostliny mají výrazně větší pupeny.
V březnu- dubnu, když je Týden 7-12°C rozvétají, (pylují).
Šupinky(kvítky) jsou žlutavé.

Listy obsahují velmi hodně biogeních látek a mohou se sušit na výborný čaj.
V Rusku se používá upravený extrakt z listů na výrobu léku HIPORAMIN.
Poukazují, že je účinnějším lékem než Acylpyrin.
Mladé větévky a kůra obsahují serotonin.
Pro více info doporučuji knihu Rakytník, zázračná rostlina,oranžový poklad

Jana Dancova (neověřeno) | Ne, 04/12/2015 - 20:14

Mam problem, lebo som si kupila par a jeden strom mi vyschol, ako rozoznam co mi ostalo?

Ano, léčivé jsou listy i kůra u obou, samozřejmě i plody. Ty nechávám zmrazit a poté asi 5 plodů denně.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Pěstování rakytníku krok za krokem. Rakytník je keř, který je znám převážně pro své bobulovité plody. Rakytník obsahuje vysoké množství vitamínu C a s…
Jak pěstovat a využít estragon | rady a tipy. Pelyněk estragon (nebo také pelyněk kozalec) je aromatická bylinka využívaná především k dochucení octa…