Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat tulipány

14. Červenec 2012

Postup pěstování tulipánů znali v Turecku a Persii už od poloviny 15. století, původně se však tulipány vyskytovaly zřejmě už v Číně na jižních svazích Pamíru, odkud se rozšířily do Turecka, Íránu nebo Japonska. Tulipány si oblíbili panovníci v mnoha krajích, první pěstování tulipánů v Evropě probíhalo na dvoře císaře Rudolfa II. Dnes jsou tulipány snad nejrozšířenější cibulovinou a za jejich evropskou „domovinu“ je považováno Holandsko – holandské tulipány a větrné mlýny jsou ostatně symboly této země.

1
Pěstování tulipánů - základní informace Pěstování tulipánů není nijak náročné, poradí si i začátečníci. Je známo 100 až 150 druhů tulipánů a více než 3000 kultivarů, liší se především barvou, dorůstající výškou a tvarem okvětních lístků. Při pěstování tulipánů můžeme tulipány rozdělit do čtyř skupin: rané odrůdy, kam spadají jednoduché rané tulipány a plné rané tulipány, dále pak středně rané odrůdy tulipánů, kam spadají Triumph tulipány, pozdní tulipány, kde nalezneme Darwinovy tulipány, liliokvěté tulipány, jednoduché pozdní tulipány, Rembrandtovy tulipány, papouškovité tulipány, plné pozdní (pivoňkovité) tulipány, Tulipa kaufmanniana, Tulipa fosteniana, Tulipa greigii, nakonec pak původní druhy – Tulipa tarda, Tulipa prestans a Tulipa pulchella.
2
Pěstování tulipánů - vhodné stanoviště I když se za tulipány kdysi platilo zlatem, dnes lze cibule tulipánů nakoupit od 10 do 30 korun. Kupujte raději větší cibule. Tulipány vysazujeme nejlépe od konce září do půlky října, při vlídném počasí je můžeme vysazovat dokonce ještě v listopadu. Potřebují dobře propustnou, hlinitopísčitou půdu s dostatkem živin, vysazujeme je na slunném stanovišti. Cibule tulipánů nevysazujeme do přemokřených půd a ani do půd písčitých, ve kterých jim hrozí zase vyschnutí, nakonec ani do půd s čerstvým hnojem. Záhony by měly být zryté do hloubky 20–30 cm, aby byla půda pod rostlinami dostatečně vzdušná a propustná. Podle odrůdy a velikosti cibule je vsazujeme asi 8–15 cm hluboko a asi 10–20 cm od sebe.
3
Pěstování tulipánů – jak se o tulipány starat Ideální je použití hnojiva určené speciálně pro pěstování cibulovin. Záhony tulipánů hnojíme co 14 dní zálivkou. Aby nám květy na tulipánech vydržely co nejdéle, udržujeme půdu stále vlhkou. Suchá půda má totiž za následek rychlé vykvetení. Po odkvetení květní stonek odštípněte, aby se rostlina zbytečně nevysilovala tvorbou plodů.
4
Množení tulipánů Tulipány se množí cibulemi na podzim, oddělením od mateřské rostliny. Množení tulipánů je jednoduché - po odkvětu tulipánů na jaře veškeré cibule důkladně očistíme a osušíme, uskladníme je na vzdušném místě při teplotě kolem 20°C a na podzim je opět vysadíme. Botanické tulipány se nemusí po odkvětu vyjímat ze země a mohou se pěstovat na jednom místě více let. Zahradní tulipány je lépe v červnu ze země vyjmout a na podzim vysázet na jiné místo.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: černý tulipán; Autor: Vivi Rindom; zdroj: sxc.hu

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vysazovat narcisy a tulipány
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat hyacinty
Jak pěstovat lilie
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat kaliny