Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poskytnout první pomoc při krvácení | rady

Jak poskytnout první pomoc při krvácení | rady. Školy se přestaly zabývat výukou první pomoci, zpravidla se věnují první pomoci jednu až dvě hodiny, a tím to končí. Není pak divu, že v případě, kdy jsme svědky nějaké nehody, nejsme si jistí, zda dokážeme správně postiženému pomoct.

1

Postup první pomoci při krvácení: bezprostřední riziko

Přihodit se to může úplně náhodou. Někdo z rodiny se pořeže o nůž, při autonehodě našemu spolujezdci tryská krev z tepny, sousedův syn propadl skleněnými dveřmi při dovádění. Nespoléhejte hned na to, že postiženému pomůže někdo jiný. Zkuste alespoň trochu zachovat chladnou hlavu a vyhodnoťte situaci. Podívejte se, zda postižený není nadále v bezprostředním ohrožení života, popřípadě zda nejste v bezprostředním ohrožení života sami.

2

Ihned volejte 155, kde vám poskytnou i další rady, jak postiženému poskytnout první pomoc. Nevoláme samozřejmě v případě, kdy rána vyžaduje pouze náplast. Naší úlohou teď je zmírnit krvácení a počkat na příjezd záchranné služby.

3

Vyhodnoťte typ krvácení

Prakticky může docházet ke třem typům krvácení: zevní krvácení, vnitřní krvácení a krvácení z tělesných otvorů. V případě zevního krvácení:

Tepenné krvácení:

Krev má světlou barvu, je totiž okysličená, a z rány tryská v pulsech. Krvácení se snažíme zastavit stlačením místa nad ránou nebo přímo v místě poranění. Neužívejte škrtidlo. Sledujte, zda se tepna nestahuje do těla, mohla by vzniknout komplikace.

Žilní krvácení:

Krvácení ze žíly poznáte opět podle zabarvení krve. Krev je odkysličená, a proto i tmavě zbarvená. Z rány vytéká volně, snažme se přiložit tlakový obvaz - samozřejmě cokoli, co máte po ruce. Může to být třeba vaše triko nebo ručník.

Kapilární krvácení:

Jedná se o krvácení z drobných koncových cévek krevního řečiště, které obvykle ustává samo, a tak stačí zalepit náplastí. Vnitřní krvácení lze vyřešit jedině chirurgickým zásahem. Rozhodující tedy je čas, během kterého pacienta dopravíme do nemocnice. Jestliže se v ráně nachází nějaký předmět, nesmíme jej odstraňovat. Pro lepší prokrvení orgánů zvedneme postiženému nohy nad úroveň srdce.

Krvácení z tělesných otvorů:

Zde je postup první pomoci individuální podle situace. Při krvácení z nosu stlačíme nosní křídla a volíme polohu vsedě, při krvácení z uší po úrazu hlavy přiložme savý obvaz (popř. cokoli, co by mohlo pomoct) a podložit hlavu tak, abyste usnadnili odtok krve.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak si udělat gelové nehty doma | rady
Jak si udělat gelové nehty doma | rady. Gelové nehty jsou hitem dnešní doby. Jestliže chce být žena skutečně in, tak je prostě musí mít. Dodávají ruká…
Jak se zbavit hmyzu v kuchyni
Jak se zbavit hmyzu v kuchyni | rady. I když jste sebevíc úzkostliví na pořádek v bytě a zejména v kuchyni, může se vám tam objevit havěť, aniž byste…