Přejít k hlavnímu obsahu

Jak přezout auto | vyměnit zimní pneumatiky

24. Říjen 2018

Zimní pneumatiky mají nesrovnatelně lepší jízdní vlastnosti na mokru, sněhu a náledí než pneumatiky letní. Směs, ze které jsou zimní pneumatiky vyrobeny, netvrdne při nízkých venkovních teplotách a tím zajišťuje velmi dobrou přilnavost k vozovce v zimním počasí. Jak správně přezout osobní auto na zimní pneu vám poradí můj následující text.

Co je potřeba

  • ochranné rukavice
  • zvedák neboli hever
  • klika heveru
  • matice
  • pneumatiky
1

V první řadě si připravte potřebné nářadí, tj. ochranné rukavice, zvedák neboli hever, kliku heveru, klíč na uvolnění matic kol. Pokud máte bezpečnostní matice na svých kolech jako ochranu před zloději, pak si připravte nástavec klíče bezpečnostních matic pro jejich uvolnění. Samozřejmě si připravte zimní pneumatiky.

2

Zaparkujte auto na rovném povrchu. Rovný povrch je důležitý, aby se vám auto po vyzvednutí heverem nesesmeklo a nezranilo vás. Při zaparkování zatáhněte ruční brzdu a zařaďte první rychlostní stupeň nebo zpátečku. Tím zabráníte nechtěnému pohybu vozidla.

3

Hever zasuňte pod přední podběh vozu. Místo, které je určeno pro instalaci heveru, je na podběhu vozidla označeno (viz. foto). Na jiné místo hever neinstalujte. Místo, které je výrobcem vozidla označeno, je pro tyto účely zesíleno a nedojde tak k poškození vozidla.

4

Do oka zvedacího šroubu heveru vsuňte kliku heveru. Klikou otáčejte ve směru hodinových ručiček, tím auto zvednete. Auto zvedněte do výšky, aby stávající pneumatika nevisela ve vzduchu, ale jen lehce ležela na zemi. .

5

Dokud je auto v této poloze, nebude se vám při povolování matic stávající pneumatiky kolo protáčet. Uvolněte tedy matice montážním klíčem. Jakmile máte všechny matice uvolněné, přizvedněte pomocí heveru auto o několik cm, aby uvolňované kolo viselo volně ve vzduchu. Vyšroubujte všechny matice a kolo sundejte. Může se stát, že během sezónního provozu vozidla bude disk pevně držet u náboje kola. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí.

6

Na odhalený náboj kola nasuňte zimní kolo (pneumatiku s diskem) a lehce dotáhněte matice. Matice je potřeba dotahovat do kříže. Tzn. vždy dotahujte postupně protilehlé matice.

7

Auto heverem snižte opět do polohy, kdy se pneumatika lehce dotýká povrchu země a matice dotáhněte úplně. Dávejte pozor, abyste neutrhli závit matice. Dotažení by mělo být dostatečné, avšak ne příliš velké. Utahovací moment je uveden v provozním manuálu vašeho vozidla.

8

Tímto postupem vyměňte všechna kola. Pokud pneumatiky “hážou“, dochází k výrazné vibraci, zajeďte do servisu a nechte si kola vyvážit. Doporučujeme ujet pár km a provést kontrolu utažení matic kol. Při dotahování matic už není třeba auto zvedat heverem. Přejeme spoustu ujetých kilometrů ve zdraví!

Pamatujte, že zákona musí mít vzorek zimní pneumatiky minimální hloubku 4 mm!

Autor: chiquita
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak se bránit proti vybodování
Po dosažení dvanácti trestných bodů následuje ztráta řidičského oprávnění a odebrání řidičského průkazu. Život bez auta je pro mnohé nepříjemný, avšak…
Obrázek není k dispozici
Jak reklamovat ojetý vůz
Řešení reklamace ojetého vozu je téměř vždy nepříjemná záležitost, u které je třeba, abyste zachovali chladnou hlavu a hlavně také to, abyste se nevzd…
Obrázek není k dispozici
Jak podat výpověď pojistné smlouvy
Pokud jste aktivní řidič, a zároveň se vám nelíbí cena pojistné smlouvy, máte právo pojistnou smlouvu změnit. Aby ke změně pojistné smlouvy mohlo dojí…