Přejít k hlavnímu obsahu

Jak připravit kapustové závitky | recepty

Tipy a recepty na kapustové závitky. Chceme vařit zdravě, chutně a hospodárně, ale stále se tak nějak „motáme v bludném kruhu“? Kapustové závitky rozšíří náš repertoár zdravých a lákavých jídel, a to v několika podobách. Jak lze připravit kapustové závitky, aby si na nich pochutnal každý? Nabízíme několik tipů a receptů.

Co je potřeba

Ingredience podle jednotlivých předpisů
Vybavená kuchyně

1
Na kapustové závitky zužitkujeme velké svrchní listy z kapustové hlávky. Pevný střed vyřízneme. Zbylé listy odřízneme od košťálu a důkladně opereme. Na závitky můžeme použít i listy, které jsme si k tomuto účelu odložili do lednice nebo i do mrazáku.
2
Tužší svrchní listy kapusty na závitky musíme předem povařit. Do vyššího hrnce je skládáme tak, že na dno vložíme listy nejtmavší a směrem nahoru vkládáme listy světlejší. Tmavé listy jsou nejtužší a pozice u dna jim zajistí prudší var než u listů ve vyšších patrech. Vodu na vaření osolíme. Poté ji můžeme použít na přípravu polévky.
3
Uvařené kapustové listy zchladíme ve studené vodě, necháme okapat a pak ještě osušíme (utěrkou, třeba papírovou). Silné střední žebro, případně i pobočná silnější žebra seřízneme, a nebo rozklepeme paličkou na maso.
4
Na listy natřeme nádivku. Výtečné jsou masové nádivky z předem trochu tepelně upraveného mletého masa (třena s i s trochou rýže), a nebo nádivky ze žemlí, vajec, případně i trochy uzeného masa. Ke kapustě ladí česneková příchuť, takže jej můžeme do hmoty přidat.
5
Z pravé a levé strany (z pohledu kuchařky) listy přehneme dovnitř. Pak závitek smotáme. Aby nádivka nevytékala ze závitku, ponecháme nejvzdálenější část listu volnou. Závitek spíchneme párátkem. Další úprava je různá.
6
Kapustové závitky můžeme vložit do tukem vymazaného pekáčku, zasypat cibulí, česnekem, případně slaninou, podlít vodou, upéct a pak upravit výpek. Závitky vyjmeme, vypečený tuk zahustíme moučným málem nebo trochou mouky, zasmahneme a naředíme. Jako přílohu podáváme brambory nebo dušenou rýži.
7
Nebo můžeme kapustové závitky vložit do tukem vymazaného pekáčku, zalít dochucenou bešamelovou omáčkou a zapéct. U této úpravy nevznikne moc vypečené šťávy, takže se závitky s bešamelem hodí k bramborové kaší nebo ke šťouchaným bramborám.
8
Další varianta: Na list kapusty položíme plátek šunky a plátek sýru (konzumní eidam), smotáme, spíchneme, obalíme v trojobalu nebo ve vaječném těstíčku a usmažíme ve vyšší vrstvě tuku. Tato úprava nadchne zejména milovníky smažených jídel. Podáváme s bramborami, kaší, případně s domácí tatarskou omáčkou.
9
Nebo na list položíme kousek uzeného masa (sekané, krájené paštiky nebo jiného zbylého tepelně už upraveného masa). Složíme do čtvercového balíčku. Spíchneme párátkem. Obalíme v trojobalu nebo ve vaječném těstíčku a vysmažíme. Když nemáme maso nebo ho nejíme, stačí zasypat list trochou strouhánky, složit do balíčku. Smažené kapustové "obálky" nejlépe chutnají s novými bramborami či s bramborovou kaší. Dobře se k nm hodí i studená rajčatová omáčka.
10
Když necháme kapustové závitky vychladnut, můžeme je ostrým nožem nakrájet na plátky a podávat jako originální studené pohoštění k pivu nebo k vínu.

Párátka ze závitků vyjmeme.

Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto k receptům na kapustové závitky: (jez)

Hodnocení
poetkavlasta (neověřeno) | Čt, 08/06/2015 - 14:30

U nás se také dělávala kapusta (kél) dušená a já ji jako dítě neměla moc ráda. Podávalo se k tomu vařené maso z polévky a krajíček chleba.
Kapusta byla zahuštěna jíškou, obsahovala více česneku a pepře.
Dnes bych si ji s chutí dala, ale ve Starém Bohumně ji nekoupím. musela bych pro ni do Polska, anebo mi ji musí přinést pečovatelka z Marketu. Po mrtvici špatně chodím, takže si nemohu vždy dopřát top, na co bych měla zrovna chuť.

Další zajímavé články

Recept na klasickou kapustovou polévku a další „vychytávky“. Kapustová polévka je po uvaření chutná, ale ještě lepší je ohřátá v „druhém kole“. Proto…
Kapusta a recepty k vyzkoušení. Kapustové karbanátky s mletým masem? Nebo dáváte přednost dušené kapustě? I na tu přijde řeč! Kapusta je docela obyčej…