Přejít k hlavnímu obsahu

Jak připravit skleník na jaro

26. Březen 2020

Patříte k jarním nedočkavcům a už se těšíte, až zasadíte první plodiny do vašeho skleníku? Letošní zima nám v tom přeje a již nyní můžeme zasadit první sazenice.

Nejprve je ale nutné se po zimě o skleník řádně postarat. Jak ho připravit na novou sezónu si povíme v tomto článku.

1

Úklid skleníku

Na první místě je generální úklid, který můžete provést právě ve slunečných bezmrazých dnech. Důležité je odstranit všechny zbytky plodin a plevele i s kořeny, na kterých by mohli přezimovat škůdci a choroby. Pokud jste již několik let neměnili zeminu ve skleníku, doporučujeme unavenou půdu vyměnit nebo alespoň prohnojit ideálně koňským hnojem, který půdu prohřeje. Najděte si čas na drobné opravy popraskaných skel, hydraulických otvíračů oken a dotažení spojů skleníkových rámů. Rozhodně nezapomeňte umýt okna z obou stran skleníku tak, aby se k rostlinám dostalo dostatek světla. Pokud se chystáte na opravu podezdívky a nový nátěr skleníkové konstrukce, doporučujeme vyčkat na teploty vhodné pro tyto úkony, aby výsledek vydržel déle než jednu sezónu. V případě, že na zděné podezdívce přežívá mech, vyzkoušejte ověřený způsob likvidace - nátěr z modré skalice. Je možné, že se prvním nátěrem na 100% mechu nezbavíte, v tom případě jej opakujte.

Pořádně skleník po zimě vyvětrejte, ať se k rostlinám a půdě dostane čerstvý vzduch. Větrat byste měli po celý rok a to především v letních měsících, aby se ze skleníku nestala sauna. K tomu vám skvěle poslouží automatické otvírače oken. S výběrem vhodného příslušenství je dobré se poradit se specialisty např. u českého výrobce skleníků Ekogarden.

2

I pařeniště je potřeba po zimě dát do původního stavu

Stejně jako u skleníku se zaměřte na výměnu zeminy a půdu prohnojte hnojem, kompostem nebo jiným organickým materiálem. Po prohnojení nechte pařeniště zavřené tak, aby se půda prohřála. K tomu přispějete položením rohoží na skla pařeniště. Rohože také ochrání pařeniště před nočními mrazíky. Dále je důležité opravit konstrukci, vyměnit prasklá skla, která nevydržela tíhu sněhu a pokud vydržela, určitě jsou potřeba umýt. Jestliže máte pařeniště fóliové, stává se, že fólie nevydrží nepříznivé zimní počasí a jsou potřeba vyměnit. Dřevěná konstrukce také potřebuje speciální údržbu, tudíž ji natřete proti hnilobě dřeva. Také v pařeništi může teplota stoupnout příliš, proto nezapomínejte pravidelně větrat, abyste předešli nežádoucím plísním.

3

Nyní je vše připravené na jaro a vy se chystáte nakoupit první sazenice. Co ale zasadit jako první?

V průběhu března lze ve skleníku i pařeništi zasít první ředkvičky, rané saláty, jarní cibulku, česnek, kořenovou zeleninu a některé druhy bylinek. V první polovině března je také nejvyšší čas pro vysetí paprik, rajčat, lilků a melounů. Pokud to nestihnete, kupte již hotové sazenice. Můžete také předpěstovávat sazenice prvních okrasných rostlin. V případě pařeniště musíte samozřejmě vzít v potaz výšku, do které plodiny dorostou tak, aby se vám do pařeniště vešly.

Přejeme bohatou úrodu podle vašich představ!

Návod obsahuje komerční sdělení.

Autor: redakce
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se starat o pokojové rostliny
Jak zazimovat balkonové rostliny
Jak zazimovat levanduli
Jak pěstovat kustovnici čínskou