Co je potřeba

Suroviny podle receptu Kuchyňské vybavení na pečení

1

Východočeské zelníky jsou pečivem neutrální chuti, které se připravuje z poměrně tučného kynutého těsta zadělávaného mlékem a bílého zimního hlávkového zelí. Specifickou chuť zelníkům dodává mletá skořice a mletý pepř, jimiž se zelníkové těsto koření.

2

Ve 3 dl vlažného mléka rozpustíme dvě lžíce cukru a půl balíčku kvasnic. Necháme vzejít kvásek. V půl kilogramu polohrubé mouky rozmícháme lžičku soli. Přidáme celé vejce, 1,5 dcl rozpuštěného tuku, v němž by alespoň třetinu mělo tvořit vepřové sádlo, kvásek a vypracujeme hladké těsto. V případě potřeby přidáváme po troškách mléko, aby bylo těsto vláčné a měkké.

3

Polovinu malé hlávky zelí nakrájíme na tenké proužky. V kastrolku rozpustíme lžíci másla, nasypeme zelí, půl lžičky mleté skořice, půl lžičky mletého černého pepře. Zelí za stálého míchání podusíme, necháme vychladnout a vmícháme do již částečně nakynutého těsta.

4

Pečící plech vymažeme sádlem. Lžicí na něj klademe tenčí placičky těsta se zelím. Počítáme s tím, že při pečení nabudou. Necháme ještě asi deset minut kynout.

5

Pak placičky pokapeme rozpuštěným tukem (ale nemusíme) a upečeme dozlatova v troubě předehřáté na 250 stupňů Celsia. Protože těsto obsahuje poměrně dost tuku a zelí je již předvařené, jsou zelníky upečeny už za deset až patnáct minut. Je třeba pečení hlídat, protože by se mohly snadno spálit, což je chyba nevratná.

6

Upečené zelníky obrátíme. Mohou se jíst již vlahé, ale chutnější jsou studené. Vydrží vláčné i několik dní. V některých rodinách bývá zvykem mazat zelníky medem, většinou se ale jedí nemazané. Podávají se s čajem (nejlépe šípkovým), černou meltou nebo s bílou kávou z melty.

Tipy

Takto se zelníky připravovaly například na Holicku ve východních Čechách, odkud recept pochází.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.227275
Average: 4.2 (22 votes)