Přejít k hlavnímu obsahu

Jak a proč si vyrábět domácí kečup | recept

Rajče jako takové je velice zdravou potravinou a jeho konzumace je zdraví prospěšná. Rajčata můžeme jíst samotná, v salátech, tepelně upravená atd. Rajčata obsahují lykopen, což je antioxidant a zdraví prospěšná látka. I když by se zdálo, že čerstvá rajčata jsou lepší, vzhledem k obsahu lykopenu je vhodné rajčata tepelně upravit. Je to proto, že tepelnou úpravou se uvolňuje lykopenu více než při konzumaci rajčat čerstvých. Proto jednou z nejlepších forem konzumace rajčat je konzumace domácího kečupu. Nedoporučuji konzumovat kečup průmyslově vyráběný!

Co je potřeba

na cca 2 l kečupu:

  • 3 kg rajčat
  • 500 g cibule
  • 500 g jablek
  • 4 lžíce cukru (nebo dle chuti)
  • 3 lžíce soli (nebo dle chuti)
  • 300 ml octa
  • 2 stroužky česneku (nebo dle chuti)
  • 10 ks hřebíčků
  • 7 bobkových listů
1

Proč nedoporučuji jíst průmyslově vyráběný kečup?

Obecně nedoporučuji jíst rajčata průmyslově zpracovaná, protože obsahují celou řadu přidaných látek, které lidskému organismu škodí. Dejte si práci a přečtěte si etiketu vašeho oblíbeného průmyslově vyráběného kečupu. Zjistíte, že v „běžném“ kečupu kromě rajčat a vody najdete také: glukózo-fruktózový sirup (!), zahušťovadlo, modifikovaný kukuřičný škrob, ocet kvasný lihový, přírodní aroma, konzervant sorbát draselný, extrakty koření a další „dobroty“. Proto doporučuji udělat si vlastní domácí kečup. Jak takový domácí kečup udělat?

2

Postup výroby domácího kečupu:

Rajčata umyjeme a nakrájíme na menší kusy. Využijeme zralá rajčata. Rajčata nemusíme krájet na moc malé kusy, protože se snadno rozvaří.

3

Jablka umyjeme, oloupeme, vykrojíme jádřince a nakrájíme. Je lepší je nakrájet na menší kousky, protože jsou tvrdší než rajčata a zbytečně dlouho bychom je museli vařit.

4

Cibuli oloupeme a nakrájíme na větší kousky, protože cibule se stejně jako rajčata snadno rozvaří.

5

Rajčata, jablka a cibuli dáme do hrnce. Přidáme cukr, sůl, ocet, papriku, česnek, hřebíček a bobkový list. Ingredience promícháme a dáme vařit. Vaříme tak dlouho, až budou ingredience dostatečně měkké. Pak vyndáme koření a směs rozmixujeme. Následně ještě kečup znovu přivedeme k varu a případně povaříme, dokud kečup nebude mít vámi požadovanou hustotu. Kečup ochutnáme a můžeme dosolit či jinak dochutit.

6

Kečup nemusíme zavařovat. Stačí horký (vařící) kečup plnit do předem vypařených sklenic. Naplněné sklenice uzavřeme. Poté ihned otočíme dnem vzhůru a necháme vychladnout.

  • Zkuste pikantní variantu a přidejte chilli papričky.
  • Koření můžete obměňovat podle vlastní chuti. Můžete přidat zázvor nebo pepř.
  • Můžete přidat sladkou papriku, čímž kečup získá lepší barvu.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak uvařit rumunský guláš | recept
Rumunský guláš | recept. Guláš je jídlo, které má obrovské množství variací. Asi nikdo ho nevaří z přesně odvažovaných a stále stejných přísad. Experi…
Jak upéct pizzu z polenty | recept
Pizza z polenty | recept. Polenta je kaše připravená z kukuřičné mouky nebo krupice rozmíchané ve vodě. Podává se jako samostatný pokrm i jako příloha…
Jak na krůtí kousky na kari | recept
Krůtí kousky na kari | recept. Jak známo, krůta má devatero mas, proto je velice variabilní při zpracování. Navíc je nepoměrně zdravější než kuře, je…