Přejít k hlavnímu obsahu

Jak rozpoznat alergickou rýmu

05. Květen 2019

Jak rozpoznat alergickou rýmu | rady a tipy. Teče vám z nosu a máte pocit, že se nepříjemné rýmy ne a ne zbavit? Možná se řadíte do čím dál početnější skupiny alergiků. Zejména brzy na jaře rýmu přičítáme spíše obvyklému nachlazení a nenapadne nás, že na vině jsou pylová zrna některých brzy kvetoucích stromů. K nim se řadí hlavně olše, líska, tis, o něco později se přidává bříza. Jak poznáme, že máme alergickou rýmu?

1

V první řadě je tento sekret, který se nám spouští z nosu, bezbarvý a vodnatý. Rýmu doprovází časté kýchání, mnohdy při změně prostředí, a tedy i změně koncentrací alergenu. Někdy můžete doslova ucítit, jako kdyby vás píchlo v nose – kýchnete si, a vzápětí se sháníte po kapesníku, abyste se mohli vysmrkat. Ve skutečnosti se ale nezbavujete skutečné příčiny, jen si ulevujete od nadmíry sekrece. Tento sekret produkuje podrážděná sliznice.

2

Ruku v ruce s alergickou rýmou se často vyskytuje šimrání v nose, svědění a pálení očí, otoky očních víček, někdy reaguje podrážděně i pokožka, která je zarudlá a mohou na ní vyskákat pupínky.

3

Pokud jde o samotnou alergickou rýmu (a nikoli o astma), oproti běžnému nachlazení chybí kašel, zvýšená teplota nebo bolesti v krku. Ani hlasivky nebývají nijak postiženy. Zato se dostavuje únava, malátnost a ospalost, protože tělo tím, jak se brání alergenům, ztrácí hodně energie. Pozor na to, že když se přidá astma, objevuje se záchvatovitý kašel, často v noci nebo v klidovém režimu, dalším průvodním znakem je také dušnost, a to nejen při pohybu.

4

Největší výskyt alergických potíží včetně rýmy se objevuje často nárazově, během slunečních dní, kdy je venku vysoká prašnost a suchý vzduch. Naopak po dešti a ochlazení můžete cítit úlevu, protože dešťové kapky pyly spláchnou a pokles teplot zbrzdí kvetení stromů, trav a květin.

5

Řada lidí, které sužuje alergická rýma, mívá potíže i bezprostředně před bouřkou nebo během rychlé změny počasí. Typické je i to, že intenzita těchto zdravotních problémů hodně kolísá. Jsou dny, kdy je alergik bez potíží, a znenadání se mu spustí silná rýma, která během hodiny, dvou téměř vymizí a dojde k přechodné úlevě. Tento cyklus se může nepravidelně a různě dlouho opakovat.

  • Nikdy neužívejte léky a kapky, které vám nepředepsal lékař.
  • Pokud se dostaví potíže s dušností, okamžitě přivolejte záchranku, mohlo by jít o nebezpečný astmatický záchvat.
  • Jestliže nevíte, zda patříte mezi alergologické pacienty, navštivte specialistu a nechte se otestovat.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak naučit dítě smrkat | rady
Jak naučit dítě smrkat | rady. I banální rýma se může proměnit v pekelný problém, když neumí dítě smrkat. To se pak neobejdeme bez odsávačky, a co si…
Jak snížit cholesterol v těle | rady
Jak snížit cholesterol v těle | rady. Vysoký cholesterol v těle trápí velké množství lidí, a pokud mezi ně patříte, tak byste problém s jeho vysokou h…
Jak poznat roupy
Roup dětský, který se však vyskytuje i u dospělých, se přenáší buď přímým kontaktem s nakaženou osobou, nebo dotykem s kontaminovanou potravou či před…