Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se převádí kJ na kcal a k čemu se užívá

03. Duben 2019

Jak se převádí kJ na kcal a k čemu se užívá | rady a tipy. Vyznat se v etiketách potravin není nijak jednoduché. Řadu z nás zajímá nejenom složení, potažmo výskyt nežádoucích „éček“, ale také chceme vědět, kolik energie ta která potravina má. A tady můžeme narazit na zapeklitý problém. Zatímco v některém případě se setkáme s jednotkou kJ (kilojouly), v receptech na vaření se zase mohou objevit údaje v kcal (kilokalorie). Jak je to tedy správně?

Co je potřeba

  • převodní tabulky na internetu 
  • chytrý telefon
  • chytré hodinky 
  • papír
  • tužka
1

Jouly i kalorie patří mezi fyzikální jednotky, které se používají k popsání fyzikálního jevu, a tím je uvolňování tepla, což vlastně znamená energii. Zatímco dříve byly populární zejména kalorie a kilokalorie, dnes je běžnější, když se energetická hodnota vyjadřuje v kilojoulech.

2

1 kalorii kdysi vědci definovali jako množství tepla, potřebné k tomu, aby se teplota 1 gramu vody zvýšila o 1 °C.

3

Jaký je tedy vztah mezi kalorií a joulem? Naštěstí si toto číslo nemusíme pamatovat, protože existují převodní tabulky. Tam zadáte hodnotu energie uvedenou v jedné z těchto dvou fyzikálních jednotek, a automaticky dojde k převodu na tu druhou. Například 1 kilojoul = 0,239 kilokalorií. Nebo ještě jinak, 1 kalorie = 4,187 joulů. A takto si lze s oběma jednotkami mezi sebou různě hrát.

4

Majitelé chytrých telefonů a hodinek určitě vědí o tom, že existují aplikace, které si s převodem těchto dvou jednotek hravě poradí. Řada uživatelů tyto aplikace využívá k tomu, aby měli přehled, jaký je jejich energetický příjem a výdej. To se hodí hlavně tehdy, když chceme mít představu o tom, jak se stravujeme nebo když chceme snížit svoji hmotnost.

5

Pro úplnost dodejme, že jednotka kalorie nemá oporu v soustavě SI, což znamená, že do této mezinárodně uznávané soustavy nepatří, ačkoli bývala a možná ještě někde je často používaná.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zužitkovat zbytky jídla v kuchyni
Jak správně skladovat pečivo
Jak a kdy sklízet zahradní bylinky
Jak se vyznat v olejích na vaření