Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se připravit na pracovní pohovor

25. Srpen 2019

Hledáte práci a dostali jste pozvání na pracovní pohovor? Nevíte, co Vás čeká? Pracovní pohovor se někdy nazývá i interview. Zde je krátký přehled, jak se na pohovor nejlépe připravit a zvýšit tak svoji šanci na získání nové práce.

1

Zjistěte si informace o firmě a pracovní pozici. Před pohovorem je velmi vhodné zjistit si co nejvíce informací o dané firmě a místě, na které se hlásíte. Podívejte se na webové stránky, přečtěte si, čemu se firma věnuje, jakou má firemní kulturu, kde sídlí, vytiskněte si inzerát pracovní pozice. Informace Vám poslouží nejenom k tomu, že budete vědět, na co se chcete případně na pohovoru zeptat, ale budete působit dojmem, že se o firmu a pracovní místo zajímáte.

2

Oblečení. Každá společnost a každé pracovní místo vyžaduje jiný styl oblečení. Někde je nutné chodit v saku a kravatě, jinde záleží jenom na Vás, co si obléknete. Pokuste se zjistit, co vyžadují v dané firmě a vybrat podle toho oblečení na pohovor. Pokud se jedná o pracovní místo, kde se vyžaduje „oblek“, znamená to pro muže: kalhoty a sako stejné barvy, košile s dlouhým rukávem, kravata a uzavřené „slavnostnější“ boty. Často se stává, že chce zájemce o pracovní místo působit „profesionálně“, oblékne si košili, případné přidá kravatu a k tomu si obuje tenisky a oblékne džíny. Určitě tuto kombinaci nepoužívejte do prestižní společnosti. Pro dámu je vhodný kostým (sukně nebo kalhoty a sako stejné barvy), halenka a „slavnostnější“ boty. Pokud firma vyžaduje oblek na pohovor, pravděpodobně ho bude vyžadovat i běžně v pracovním procesu. Pokud Vám tento styl oblékání „nesedí“, popřemýšlejte, jestli je toto místo pro Vás to pravé. Stylu oblékání bude odpovídat i firemní prostředí.

3

Dochvilnost. Buďte na pohovoru včas. Pokud dorazíte o něco později, budete působit dojmem nespolehlivého člověka. Také není ale dobré přijít na pohovor o hodně dřív. Nejlepší je dorazit na místo 10 minut před setkáním. Pokud máte zpoždění, zavolejte do firmy a omluvte se.

4

Otázky, které můžou zaznít na pohovoru.

Zaměstnavatele bude pravděpodobně nejvíce zajímat jak vaše pracovní zkušenosti, tak i motivace pro dané místo a vaše osobnost. Na pohovoru můžete dostat jednu z těchto otázek: Proč jste se rozhodl/a odpovědět na náš inzerát? Co můžete nabídnout naší společnosti? Z jakého důvodu odcházíte z předchozího zaměstnání? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Jaká je vaše představa o finančním ohodnocení?

5

„Diskriminační“ otázky

Jsou to otázky, na které nejste povinen odpovědět a na které by se zaměstnavatel neměl vůbec ptát. Jsou to okruhy dotazů např. kolem vašeho náboženského vyznání, politické příslušnosti, sexuální orientace. U žen je to často otázka kolem mateřství a plánování rodiny. Pokud se Vám stane, že jeden z těchto dotazů zazní na pohovoru, zdvořile odmítněte na něj odpovědět.

6

Řeč těla

Nezapomeňte, že nejenom slova jsou při pohovoru důležitá, ale i řeč vašeho těla. Setkala jsem se s tím, že si kandidát při pohovoru nesundal v zimě kabát, nebo seděl s velkou taškou na kolenou, jako by byl na odchodu. Doporučuji dodržovat oční kontakt, sedět napřímeně a v otevřené pozici (tzn. nekřížit ruce ani nohy) a snažit se nehrát si např. s tužkou nebo telefonem.

Tréma. Často se stává, že pracovní pohovor u Vás bude doprovázet tréma a stres. Zkuste se zaměřit na tyto souvislosti. Neupínejte se na danou nabídku a pracovní pohovor jako na jedinou šanci a možnost zaměstnání. Jestli už máte za sebou několik pohovorů a zamítnutí a říkáte si: „Jestli to teď nevyjde, tak budu zoufalý“, určitě se tréma objeví. Dobré je brát pohovor jako cestu, ne jako cíl. Jít do firmy s tím, že se dnes zase něco nového naučím a budu tak lépe připraven na další výběrové řízení, je tou nejlepší motivací. Zaměřte se na to, že pohovor není o tom, že přísný manager hledá vhodného zaměstnance odolného stresu a proto Vás co nejvíce na pohovoru „vydusí“. Pohovor je i o tom, že Vy si vybíráte zaměstnavatele a budoucí spolupracovníky. Pohovor je pro Vás příležitost podívat se do firmy, poptat se na to, co Vás zajímá. Pak se budete moct lépe rozhodnout, jestli se Vám pracovní nabídka a firmy líbí a chcete zde pracovat.

candat (neověřeno) | Čt, 04/18/2019 - 19:32

Na pracovní pohovor už se také pomalu připravuji. Jsem už delší dobu nezaměstnaný a nabídka pracovních míst u nás není zrovna velká, takže si určitě dokážete představit, jakou jsem měl radost, když se mi podařilo najít jedno volné pracovní místo, o které bych stál. Zkusil jsem tam poslat životopis a příští týden mám prý přijít na pohovor, tak doufám, že to výjde.

eva (neověřeno) | Út, 12/09/2014 - 09:20

Práci jsme našla přes http://prace.hyperinzerce.cz/. Bylo tam dost dobrých nabídek, takže pěkný výběr. Pokud práci hledáte, tak jednoznačně doporučuju.

Romana (neověřeno) | St, 01/09/2013 - 22:34

Můžu při ohovoru říct,že hledám i práci na doma nebo vedlejší prac, poměr.měním místo kvůli penězům

Děkuji za komentář :) Ano, může se také stát, že budete mít celý pohovor v angličtině, ale mělo by jít v tom případě o pozici, kde se angličtina vyžaduje. Čatějsi se stává, že s Vámi zaměstnavatel prohodí jenom pár vět anglicky počas pohovoru. Určitě je dobré se předem na tuto možnost připravit.

Miroslav Diro (neověřeno) | So, 10/10/2009 - 08:28

Připravte se, že vás může budoucí zaměstnavatel na pohvoru zaskočit tím, že s vámi bude mluvit jen anglicky. Také se stává:-)

Další zajímavé články

Jak jíst před ranním cvičením | rady a tipy. Ranní cvičení má řadu výhod. Probudíme a protáhneme tělo, celý den jsme více motivování jíst lépe a hlavn…