1

Tradice velí, aby nevěsta měla ve svůj svatební den něco
1.nového – symbol nového začátku
2.půjčeného – od šťastného a veselého člověka
3.starého – symbol zachování rodinné tradice
4.modrého – křesťanské kořeny, barva panny Marie

2

Svatební závoj - symbol nevinnosti – stejně jako bílá barva šatů.

3

Ženich by rozhodně neměl vidět nevěstu v šatech dříve, než ve svatební den.

4

V žádném případě by jste si neměly šít šaty samy – přineslo by Vám to krátké manželství. Taktéž modrá nebo fialová barva šatů není šťastná volba, značí údajně modřiny v manželství. A pravé perly přitahují slzy.

5

Nevěsta by v žádném případě neměla sama péci dort, cukroví ani koláčky – přináší to nouzi a uplakané děti.

6

Dáte-li si do střevíčku minci, zaručujete si tím bohatství.

7

Šaty se zdobí takzvanými voničkami, či vývazky. Připevňují se všem svatebčanům na klopy, svědkové mají větší. Rodiče mohou mít taktéž výraznější. Ženich má tzv. korzáž. Ta je tvořena z jednoho květu z nevěstiny kytice.

8

Zdobí se také kolona vozů svatebčanů. Auto nevěsty je již tradičně nejkrásněji nazdobeno.

9

V některých rodinách se dodržuje tradice děkování za výchovu rodičů. Při této příležitosti si klany předávají navzájem dorty. To se odehrává zpravidla ráno u nevěsty

10

Co se týká květů, nevěsta by měla svoji svatební kytici vidět až v den svatby ráno. Samozřejmě ji dostává z rukou ženicha. Maminky ženicha a nevěsty mohou dostat například jeden nebo tři květy se stejným motivem jako hlavní kytice.

11

Při odchodu z obřadní síně se novomanželé zasypávají rýží a květy. Tím se na pár přivolává bohyně plodnosti.

12

Tradice, kdy se ženichovi před úřadem nasadí železná koule na nohu, je víceméně recesí a měli by si ji vzít na starost známí snoubenců. Ženich se musí vykoupit financemi – obrazně se tak vykupuje z hříchů z mládí. Můžeme ještě nevěstě nabídnout pilku, aby si - již svého - muže vysvobodila.

13

Při příchodu na místo svatebního veselí, většinou restaurace, chopí se personál další velmi oblíbené tradice. Je to rozbití talíře. Střepy přinášejí štěstí a při zametání ukazuje pár společnou spolupráci. Tím, že se úkolu zhostí oba se stejnou vervou, prokazují vůli k tomu, aby manželství bylo harmonické a bezkonfliktní

14

Dalším ze zvyků je pojídání polévky z jednoho talíře. Význam tohoto zvyku je tím, co budou muset novomanželé pilovat po celou dobu jejich společného soužití. Symbolizuje spolupráci.

15

V závěru oslavy se dnes často koná únos nevěsty. Přátelé novomanželů nevěstu odvedou do jedné z místních hospůdek, kde pijí na účet ženicha tak dlouho, dokud je on nenajde a nevěstu nevyplatí.

Klíčová slova

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (3 votes)