Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se vyhnout toxoplazmóze

09. Srpen 2018

Toxoplazmóza se řadí k nemocem, jejichž diagnostika nemusí být jednoduchá. Příznaky bývají často nenápadné nebo je lze zaměnit s jinými chorobami. Nákaza toxoplazmózou se údajně týká až jedné třetiny dospělých a mnozí o tom, že onemocněli, vůbec nevědí. Nicméně pro těhotné ženy je tato parazitární choroba nebezpečná, neboť může poškodit celý plod nebo některé jeho orgány. Stejně tak představuje významné riziko pro lidi s oslabenou imunitou. Jak se tedy toxoplazmózy vyvarovat?

1

Nemoc je způsobena prvokem, který ke svému životu a rozmnožování potřebuje více hostitelů. Nejčastěji se můžeme nakazit od kočky. Takové, co žije venku a přijde do kontaktu s jinými zvířaty. Nakažlivý je zejména kočičí trus. Nicméně i kočka, která je s námi doma, ale tu a tam vyrazí ven, už představuje riziko. Těhotné ženy by proto neměly vyklízet kočičí WC. A když se tato toaleta čistí, tak vroucí vodou nejméně 5 minut. Samozřejmostí by měla být práce v rukavicích a pak důkladné vydrhnutí a umytí rukou.

2

Prvok, který způsobuje toxoplazmózu, je mimořádně odolný a jeho životní cyklus je hodně složitý. Proto se může stát, že se člověk nakazí i při konzumaci špatně umyté zeleniny a ovoce ze zahrádky. K infekci dojde ve chvíli, kdy plody přijdou do kontaktu s kočičím trusem nebo zeminou, kde se trus před časem objevil.

Zrovna tak je nebezpečné jíst nakažené maso, které není důkladně tepelně zpracované. Odborníci se shodují na tom, že jde zejména o maso hovězí a ovčí. Dobrou prevencí je i zamražení masa a teprve potom jeho následná tepelná úprava.

Velmi důležité je, krmíme-li domácí kočky masem, aby bylo opět důkladně převařené. Tím se případný parazit zlikviduje.

3

Veškeré potraviny v létě uchováváme tak, aby na ně nemohly mouchy. I ty jsou totiž častými přenašečkami.

Jestliže se člověk toxoplazmózou nakazí, je až do konce života imunní, což znamená, že podruhé už tuto nemoc nedostane.

Pokud jste gravidní a máte podezření na onemocnění toxoplazmózou, urychleně navštivte lékaře.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak naučit dítě smrkat | rady
Jak naučit dítě smrkat | rady. I banální rýma se může proměnit v pekelný problém, když neumí dítě smrkat. To se pak neobejdeme bez odsávačky, a co si…
Jak zpracovat hložinky | recepty