Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se vyznat v kávě | tipy

Jak se vyznat v kávě | tipy. Chcete si kávu skutečně vychutnat, anebo je vám to jedno a jste jen prostě závislí na kofeinu? Káva nás doprovází již několik tisíc let a vždy byla součástí jistého denního rituálu. Káva je životabudič, skvělý relaxační prostředek i přírodní lék. Každý rok vypije každý průměrný Čech 3 kilogramy kávy, bohužel ponejvíce té instantní. Rádi byste si pochutnali jen se prostě v kávě nevyznáte? Snad vám pomůžeme s vaší orientací (mezi kávami)...

Co je potřeba

• Nějaké povědomí o kávě
• Možná brýle
• Nos
• Chuť
• Vodu
• Informace a náš návod

1

Jestli chcete, aby vám káva voněla a chutnala, musí v prvé řadě i dobře vypadat. Jak ale tuto vlastnost chcete prozkoumat, když máte kávu už pomletou anebo instantní? Nakupujte proto nejlépe jen zrnkovou kávu. Pohlídáte si tak vzhled i další podstatné vlastnosti, podle kterých rozeznáte kvalitní kávu od té nekvalitní.

2

U kávy se sleduje hlavně vzhled a charakter zrn. Kvalitní káva nemá žádné defekty, zrno je symetrické a na jejím povrchu nenaleznete žádné olejové skvrny. Zrno kvalitní kávy by nemělo být mastné, ani příliš tmavé, káva navíc příjemně voní a barva je souměrně hnědá.

3

I když jsou u nás instantní kávy prodávané nejvíce, za kvalitní kávu ji rozhodně označit nemůžete. Na výrobu instantní kávy se používají nekvalitní (nezralá) zrna kávy a robusta. Tato káva se navíc vyrábí nešetrným způsobem, přičemž přichází o veškeré pozitivní vlastnosti (včetně chuti, pozitivních účinků a vůně).

4

Jak poznáte, že kupujete kvalitní mletou kávu? Upřímně řečeno, těžko. Nemáte šanci poznat, z jaké směsi odrůd je káva umleta, natož abyste zjistili jaké byla kvality. Další skutečností je, že po pomletí každá káva vydrží čerstvá a pěkně voňavá pouze 15 minut.

5

A teď zpátky k zrnkové kávě. Když zrnkovou kávu vybíráte, nesmí být černá, protože to signalizuje "přepražení" (je prostě spálená).

6

Bohužel kvalitní kávu v supermarketu nikdy neseženete, ale jestliže jinak nedáte, všímejte si etiket. Rozhodně nekupujte kávu, kde je napsáno jen: 100% káva. Nejčastějšími odrůdami na které můžete narazit jsou: Arabica anebo Robusta. Robusta je přitom kávou méně kvalitní, jež má často deformovaná zrna a nepříjemně hořkou chuť. Kvalitní káva přitom nechutná vůbec hořce, dokonce ji nemusíte ani sladit. Pokud si koupíte příliš hořkou kávu, vězte, že pachuť v ní dělá právě ta Robusta. Užívá se kvůli ceně a naleznete ji právě v levných a méně kvalitních kávách.

7

Nekvalitní levná káva mnohdy obsahuje mykotoxiny. Ty poškozují játra, ledviny, trávicí systém a hladkou svalovinu (mohou působit i rakovinotvorně). Chcete se mykotoxinům vyhnout? Nekupujte tu úplně nejlevnější kávu, která není často dobře skladována a i její výroba není prováděna zrovna šetrně. Vyhněte se také kávě bez kofeinu a robustě (má nízký obsah kofeinu). Kofein totiž zabraňuje vzniku mykotoxinů. Káva odolná mykotoxinům je ta, jež prošla tzv. mokrou metodou úpravy. Vznik mykotoxinů ovlivňuje i země původu. Nejodolnější kávou je ta s původem ze střední Ameriky (pěstovaná ve vyšších nadmořských výškách).

8

Do kvalitní kávy se vyplatí investovat. V případě, že si chcete na kávě doopravdy pochutnat, zkuste české lokální pražírny anebo specializované obchůdky s kávou. Sice vás odtud jedna taková káva vás vyjde asi o dvě koruny dráž, ale chuťově i požitkově se s tou obyčejnou kávou ze supermarketu nedá srovnávat.

Nejčastější druhy kávy: Vyznáte se v pojmech?

Espresso – 7 g pomleté kávy, připravené za tlaku 8 –10 bar a teplotě 88 až 92°C, celkem 30 ml kávy, navrchu kávy krémové oříšková pěna

Při přípravě espressa dbáme mimo jiné na hygienu a čistotu. Jak připravit espresso v domácích podmínkách:

Ristretto – je menší než espresso, cca 15- – 20 ml, se silnější "espresso chutí", obsahuje ale méně kofeinu.
Cappuccino – tvoří jej espresso, mléko a bohatá pěna, kávový nápoj se podává ve větších šálcích na cappuccinno, na povrch nepatří ani skořice a ani kakao.
Lungo – příprava je stejná jako espresso, šálek je ale doplněn horkou vodou, výsledkem je méně aroma a vyšší obsah kofeinu.
Caffe Latte – příprava obvykle to většího šálku (není pravidlem), příprava z lunga a našlehaného mléka, na vrchu mléčná pěna.
Macchiato – pěna dosažena přidáním malého množství mléka do espressa, ale méně než u cappuccina.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se vaří káva v džezvě
Jak se vaří káva v džezvě | rady a tipy. Ráno nasypeme poslepu do šálku trochu mleté kávy, zalijeme ji vroucí vodou z rychlovarné konvice a je hotovo.…
Jak vyrobit jablečné víno | recept
Postup výroby jablečného vína. Jablka mají v naší kuchyni široké využití, knedlíky, koláče, kompoty, dřeně a podobně. Málo se ale ví, že dobré je i ja…
Jak vyrobit malinové víno | recept
Jak vyrobit malinové víno | recept. Někdy se na zahradě urodí velké množství malin, takže je na čase vyzkoušet malinové víno. Předem ale musíme říci,…