Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně mulčovat

29. Červen 2019

Mulč je materiál, který je pro vaše rostliny nebo keříky velmi užitečný. Pokládá se na povrch půdy kolem rostlin a má hned několik výhod. Předně vrstvou mulče udusíte případný plevel, který by mohl vašim rostlinám brát živiny a zužovat jim prostor pro vývoj. Mulč ale také díky své přírodní bázi dodává do půdy živiny, které rostliny potřebují, a celkově zlepšuje strukturu půdy. Další výhodou mulče je, že udržuje v půdě vláhu. Jaké mulče jak a kdy můžete použít?

1

organické mulče

Mulčem může být zetlelý slamnatý hnůj, zahradní kompost, použitý žampionový substrát, suchá posekaná tráva atd. Dřevité materiály (piliny, rozdrcená borka) nejsou vhodné, pokud nejsou starší více jak dva roky. Do té doby totiž při svém rozkladu spotřebovávají dusík, který rostliny při svém růstu potřebují.

2

fólie

K mulčování lze použít i speciální fólie. Mají hned několik výhod: zvyšují teplotu půdy, potlačují plevel, odráží teplo ke zrajícím plodům a udržují plody čisté a nezašpiněné od půdy. Vhodné je to na záhonech, například při pěstování jahod. Existuje hned několik druhů fólií. To, jakou fólii vyberete, je důležité rozhodnutí, protože ne všechny fólie mají všechny výše vyjmenované výhody. Černé se používají hlavně k potlačení plevelu, bílé k odrážení tepla a světla k zrajícím plodům. Existují ale i průhledné, které díky propustnosti světla nezabrání růstu plevelu, nebo dvoubarevné (z jedné strany černé, z druhé strany bílé), které jsou naopak velmi efektivní jak proti plevelu, tak vzhledem k zachování tepla a světla.

3

jak mulčovat?

Pokud jste se rozhodli pro organický mulč, naneste kolem rostlin nebo keříků vrstvu mulče asi 2,5 – 5 cm tlustou. Pokud ale nanesete tluštší vrstvu, nic se nestane, alespoň budete mít jistotu, že plevel opravdu zlikvidujete. Pokud jste se rozhodli pro fólii, vyřízněte do ní nejdříve otvory (ve tvaru písmene X) pro rostliny a teprve poté ji rozprostřete. Kolem záhonu vyryjte 7 – 10 cm hlubokou rýhu a okraj fólie zaryjeme pod hlínu rýčem, aby ji neodfoukl vítr.

4

kdy mulčovat?

Nejvhodnější je mulčovat při tom, když rostliny vysazujete. Pokud přidáváte mulč až následně, nezapomeňte před samotným nanesením mulče pečlivě vytrhat trvalý plevel, protože tomu by mohl mulč spíše ještě prospět. Co se týče ročního období, je vhodné mulčovat na jaře a na začátku léta, kdy je půda vlhká a teplá.

Nemulčujte studenou, mokrou nebo velmi suchou půdu. V oblastech, kde velmi často prší, je vhodnější mulčovat na podzim, kdy je půda sušší. Nenanášejte mulč ani na studenou nebo zmrzlou půdu, protože by to mohlo mít opačný účinek. Lepší je počkat, až se na jaře půda dostatečně prohřeje.

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat reveň neboli rebarboru
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat a stříhat zlatici
Obrázek není k dispozici
Jak a co dělat v lednu na zahradě
Obrázek není k dispozici
Jak a co udělat v listopadu na zahradě