1

Teplotní podmínky

Hrách je chladnomilná rostlina, nejlépe se jí daří při teplotách 13 – 18 °C. To, že je chladnomilná, ale neznamená, že snese mráz.

2

Vhodný typ půdy

Hrách umisťujte do úrodné propustné půdy, která udržuje vodu, ale která nezůstává dlouho studená a mokrá. Ani přehnané sucho hrachu nesvědčí. Předtím, než vysadíte hrách do půdy, prohnojte půdu vyzrálým kompostem nebo zetlelým hnojem. I hrách vyžaduje dodržování osevního postupu – po určité době změnu místa, kde roste.

3

Období setí

Jakmile se půda oteplí na 10 °C, můžete hrách vyset. Při nižších teplotách bude klíčení a růst hrachu pomalejší, proto je možné přikrýt ho v počátečním období poklopem nebo fólií. Pokud chcete sklízet postupně, sejte také postupně, např. v dvoutýdenních intervalech. Poslední hrách ale zasejte zhruba 10 týdnů před případnými prvními mrazy, aby stihly lusky dozrát.

4

Způsob setí

Hrách zaséváme do pruhů tak, aby se později rostliny navzájem podpíraly. Sejte do pruhů, které jsou zhruba 6 cm hluboké a 3 cm široké. Druhou možností je sít do pásů, které jsou asi 20 cm široké. Můžete je vysadit i formou dvojpásů, tedy dva pásy vedle sebe na záhonu.

5

Péče o hrách

Krátce po zasetí je hrách ohrožovaný ptactvem, které může vyzobávat semena ze záhonů. Proto chraňte hrách proti ptákům různými strašáky nebo rušiči a zároveň raději upevněte kolem hrachu síť. Jakmile rostliny hrachu povyrostou, odstraňte síť proti ptákům a místo ní přidejte na záhony opěry, po kterých se bude moct hrách vinout. Pokud máte hrách na záhonu ve dvou řádcích, můžete k jednotlivým sazeničkám postavit laťky vzdálené od sebe zhruba 30 cm. K těmto laťkám odspodu omotávejte provázek kolem dokola, tak aby jednotlivé úrovně provázku byly vzdálené asi 20 cm. Hrách se po takové „stěně“ pak bude moci plazit. Můžete ale použít například i pletivo z drátů nebo suché větvičky, po kterých se hrách také dobře plazí. Nízké typy hrachu oporu nepotřebují.

6

Škůdci

Jak již bylo řečeno, největším nepřítelem hrachu jsou ptáci, zejména sojky, holubi, obaleči hrachoví a třásněnky. Nebezpečné mohou být ale i myši, které mohou sezřat semena hrachu pod zemí. Vyplatí se tedy kolem zahrady, kde zeleninu pěstujete, instalovat strašiče myší a ptáků.

7

Sklizeň

Rané odrůdy můžete sklízet už od 12. týdne po vysazení. Cukrové hrachy sklízejte, jakmile uvidíte, že v zaoblených luscích jsou sladké hrášky. Musíte zkrátka jeden zkusit. Můžete je konzumovat, i když jsou lusky ještě zelené. I za čerstva jsou výborné a sladké. Pro uskladnění můžete nechat uschnout lusky a vyloupat hrášky. Uskladňujte je v mrazáku, z něhož vám budou k dispozici, kdykoliv je budete potřebovat.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.179485
Average: 4.2 (39 votes)