Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně pěstovat pěnišníky (rododendrony)

21. Březen 2019

Krásně kvetoucí pěnišník (rododendron) jistě přiláká na vaši zahradu zvědavé pohledy. Výborně se hodí do podrostu borovic, dubů, magnolíí a ovocných stromů. Tyto keře mají totiž rády polostín až stín a jejich kořenové systémy umožňují soužití obou dřevin.

Co je potřeba

  • zahradní nářadí
  • rododendrony
  • konev s vodou
  • mulč
1

Při správném výběru různých odrůd lze zabezpečit téměř celoroční kvetení. Barevná přehlídka začíná už v únoru a pokračuje za příznivých podmínek do července, další odrůdy vnesou do zahrad květy od září do října.

2

Klasicky bohaté kvetení rostlinám zabezpečíme odlamováním odkvetlých květů, aby se nevysilovaly tvorbou semen. Dostatečnému nasazování poupat pomůžeme také pravidelným přihnojováním.

3

Nejlépe je vysazovat pěnišnky na jaře: od počátku března do poloviny května. Kořeny pěnišníků potřebují vzdušnou půdu, proto v těžkých jílovitých půdách potřebují zabezpečit dobrý odtok vody. Ten jim poskytneme hrubou vrstvou drenáže na dně vysazovací jámy. Ta musí být 2x hlubší a 3x širší než kořenový bal. Vysazované rostlině prospěje pomoření kořenového balu na asi 5 minut do vody. Pak se rostlina vysadí do předpřipravené jámy tak, aby kořenový krček byl na úrovni okolní půdy. Vysazený keř je potřeba v následujícíh měsících pravidelně zalévat.

4

Pěnišníkům se nejlépe daří v sypké písčito-humozní půdě. Často je potřeba snižovat pH půdy, jelikož zásaditá půda je pro jejich pěstování nevhodná. To zajistíme přidáním rašeliny do substrátu pod vysazovanou rostlinou.

5

Pěnišníky lze úspěšně kombinovat s půvabnými doprovodnými rostlinami. Zvláště pak takovými, které jsou podobně založené, co do potřeby kyselejší půdy jako jsou například: azalky, hortenzie, trojčet. Rodgerzie a bohyšky jsou zase vhodné díky velkým okrasným listům a žádanému polostínu. Dále třeba pérovník, dřín a nebo mákovník.

U rododendronů byla prokázána toxicita, takže upozorněte děti, aby listy ani květy neolizovaly a nevkládaly do úst. Rododendron nepatří mezi nebezpečné rostliny, které by měly vyvolávat nějaký přehnaný respekt nebo dokonce strach. Je však třeba dbát na základní bezpečnostní opatření.

Po výsadbě rostlinu zalijeme a okolí přikryjeme mulčovací kůrou, která zabrání nadměrnému vypařování vody a rovněž růstu nežádoucích plevelů. Rododendrony nejsou náročné na péči během roku. Měli byste však dbát na pravidelnou a přiměřenou zálivku a občasné doplnění mulče. Na zimu můžeme pěnišníky přikrýt chvojím. Jako hnojivo volíme dobře vyzrálý kravský hnůj nebo průmyslová hnojiva určená pro vřesovištní rostliny.

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici