Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně táhnout auto na laně

25. Březen 2014

Tažné lano patří k povinné výbavě každého motorového vozidla. Pokud byste se dostali do svízelné situace, kdy vám vaše auto vypoví službu z důvodu poruchy, můžete se nechat jiným ochotným řidičem odtáhnout do servisu nebo domů. Proto je dobré vědět předem některé hlavní zásady tažení auta na laně, které jsou uvedené ve vyhlášce.

1
Maximální rychlost tažení je stanovena na 60 km/hod. Vlečení po dálnici je zakázané, s výjimkou nutného odstranění vozidla z dálnice po nejbližší exit, čili výjezd. Tažené vozidlo musí být bezpodmínečně bez závad řízení a mít účinnou brzdnou soustavu. Táhnout není dovoleno vozidlo, které není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Rovněž tak není možné vléci po vlastní ose nepřihlášené auto bez SPZ, anebo s propadlou známkou STK. V takových případech musíte vozidlo naložit na podvalník.
2
Pokud víte předem, že budete auto odtahovat, je nutné mít jeho technický průkaz a zelenou kartu. Tažné vozidlo by mělo mít předpoklady k tažení, t.j. hlavně potřebný výkon a hmotnost. Každé vozidlo by mělo mít běžně vpředu a vzadu tažné oko. U nových aut je to součást povinné výbavy a je potřeba jej našroubovat po odstranění záslepky v nárazníku. Zpravidla má opačný závit. Po odvlečení jej zase odšroubujte, abyste zbytečně nelákali zloděje.
3
Rozestup mezi vozidly musí být předepsaných 2,5 až 6 m. Lano je opatřeno červeným praporkem o rozměrech 30x30cm. U taženého vozidla dejte na zadní okénko výstražný trojúhelník. Nikdy nezapínejte výstražné znamení, abyste neeliminovali možnost použití směrovek. Vyřaďte rychlost do neutrálu, u automatické převodovky zapněte zapalování, aby se uvolnila pojistka páky voliče a pak rovněž zařaďte neutrál.
4
Nakonec si s řidičem tažného vozidla domluvte způsob dorozumívání, signály a trasu. Klíč nechte v zapalování, aby nedošlo k zamčení řízení.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Waldemar Wi?ckowski, ID: 1430324, sxc.hu

Hodnocení
lastovicka pavel (neověřeno) | Ne, 07/20/2014 - 01:10

Auto bez fonkcniho posilovace rizeni a brzd se muze tshnout?

Další zajímavé články