Přejít k hlavnímu obsahu

Jak stříhat keřík do požadovaného tvaru

22. Červen 2019

Rostliny, které máte v plánu tvarovat, by měly být husté a ohebné, měly by mít malé listy a schopnost rychle odrůst po zastříhání. Vhodné na to jsou zejména rostliny jako tis, zimostráz, vavřín, cesmína, břečťan a další. Každý další sestřih byste měli provést vždy, když už začíná vámi zvolený tvar vypadat neupraveně. Závisí to na druhu rostliny nebo keříku, např. tis stačí stříhat jednou za rok, zimostráz vyžaduje dvakrát a některé jiné ještě častěji.

1

vyberte si tvar

Zpočátku velmi záleží, jaký tvar keříku si vyberete. Mezi nejjednodušší tvary patří kužel. Většina stříhaných tvarů se formuje lépe podle šablony, ale samozřejmě, že ty jednoduché zvládnete ostříhat od ruky. My se pracovně rozhodneme pro kuželovitý tvar keříku.

2

od oka

Zvolte si kmen nebo kmeny, které budou vytvářet jádro vašeho díla. Poté od oka sestříhněte rostlinu do požadovaného tvaru. V první fázi jde jen o to, aby rostlina rostla do tvaru, který bychom si přáli.

3

pomožte si pomůckami

O rok později si z drátů a laťek zhotovíme formu, která nás bude vést při stříhání do požadovaného tvaru. Tři zhruba stejně dlouhé laťky, které se dotýkají země v dolní části a které se sbíhají v horní části, připevníme k sobě drátem. Připevníme je tak, že kolem rostliny v květináči vytvářejí jakési týpí. Poté se jimi necháme vést a stříháme pouze to, co přečuhuje.

4

udržování tvaru

Pokud má rostlina požadovaný tvar, nezbývá než ho udržovat pravidelným stříháním. Minimálně jednou za rok rostlinu sestříhněte, ale jak už jsem uvedla výše, doba, za jak dlouho stříhat znovu, závisí na druhu keříku.

Při utváření složitého tvaru je samozřejmě nutné utvořit mnohem složitější konstrukci šablony. Výsledek je samozřejmě zajímavější a jen tak někdo ho na zahradě nemá. Ale mít tu fantazii a schopnost vytvořit takovou konstrukci, to není jen tak.

Autor: Nikita
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak správně uskladnit brambory | rady
Jak správně uskladnit jablka | rady
Jak zpracovat vlašské ořechy | tipy
Jak zpracovat hložinky | recepty