Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat borůvkovou omáčku | recept

Jak udělat borůvkovou omáčku | recept. Recepty a tipy na vyžití borůvkové omáčky. Borůvkovou omáčku můžeme připravovat celý rok, jestliže jsme si v létě nějakým způsobem uchovali borůvky „na horší časy“. Jak udělat borůvkovou omáčku z čerstvých i konzervovaných borůvek? A jak borůvkovou omáčku využívat? Čtěte dál.

Co je potřeba

500 g borůvek

1 a 1/2 dcl vody či mléka

50 g cukru

1 lžíce másla

1 lžička škrobu

mletá skořice

1

Borůvková omáčka se používá k polévání sladkých jídel. Připravuje se povařením ve vodě s cukrem a kořením a v závěru je zahuštěna. Obecně se takto připraveným ovocných omáčkám říká klevela či rozvar. Borůvková omáčka je v některých regionech nazývána žahour.

2

Výraz žahour vzbuzuje asociace, že po této borůvkové omáčce mohla pálit žáha. Naopak, borůvky jsou silně zásadotvorné. Při použití lékařem doporučeného sladidla místo cukru je borůvková omáčka vhodná pro diabetiky. V borůvkách jsou rostlinné inzulíny (glukoniny), které snižují hladinu cukru v krvi. Protože se borůvky zahuštují nejčastěji škrobovou moučkou (bramborovou nebo kukuřičnou), mohou si na borůvkové omáčce pochutnat i celiaci s bezlepkovou dietou.

3

Příprava borůvkové omáčky z čerstvých nebo zmrazených borůvek. Půl kilogramu přebraných borůvek zalijeme deci a půl vody nebo mléka. Přidáme lžíci másla, 50 gramů cukru nebo odpovídající množství diabetického sladidla. Můžeme dochutit trochou mleté skořice. Svaříme. V decilitru vody (nebo mléka) rozmícháme lžičku škrobové moučky a vlijeme do borůvek. Necháme přejít varem a odstavíme.

4

Borůvková omáčka z borůvkového džemu. Malou skleničku (0,2 litr) borůvkového džemu rozředíme s deci a půl vody. Dáme vařit. V deci vody rozmícháme lžičku škrobu, vlijeme do rozvaru z borůvkového džemu a důkladně provaříme. Odstavíme a do borůvkové omáčky zamícháme dvě poctivé lžíce zakysané smetany. Můžeme dochutit vanilkou nebo skořicí, pro dospělé můžeme borůvkovou omáčku přichutit lžící rumu.

5

Borůvková omáčka ze sterilizovaných borůvek. Borůvky (nakládáme je většinou bez vody, jen ve vlastní šťávě) svaříme s trochou přidané vody nebo mléka. Podle toho, jestli byly zavařené s cukrem nebo bez cukru je dosladíme. Zahustíme škrobem rozmíchaným ve vodě nebo mléku. Můžeme přidat smetanu.

6

Studená borůvková omáčka. Borůvky částečně rozmačkáme s cukrem (sladíme podle chuti a podle množství borůvek) a s vanilinovým cukrem. Do borůvkové kaše vmícháme zakysanou smetanu, anebo 100 gramů tučného tvarohu zředěného decilitrem mléka. (Na lívance a do palačinek tvaroh neředíme mlékem).

7

Borůvkovou omáčkou přeléváme: kynuté, tvarohové a krupicové sladké knedlíky uvařené bez náplně, obilninové kaše, sladké nákypy, pudinky, trhance, sladké svítky, lívance, lívanečky, smažené vdolečky, palačinky a sladké omelety.

Žahour si rády vaří děti na tráborech nebo trampíci na čundru. V polních podmínkách se ale škrob nepřidává, častokrát ani cukr ne. Dětem ke spokojenosti obvykle stačí jen borůvky ohřát a vyudit nad ohýnkem.

Autor: eliska1544
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udělat mrkvovou omáčku | recept
Mrkvová omáčka | recept. Mrkvová omáčka sice nepatří k nejfrekventovanějším českým jídlům, ale někdy může být příjemným zpestřením jídelníčku. Mrkvovo…
Jak udělat rajčatovou omáčku | recept
Tipy na rajčatovou omáčku pro kuchařské začátečníky. Rajčatová omáčka nemusí nutně být tou „rajskou“, která českého strávníka provází od mateřské škol…