Co je potřeba

300 až 400 g vepřových mozků
Cibule
Čtvrtka kostky másla nebo rostlinného tuku máslového charakteru
4 vejce
sůl, pepř, případně zelené koření

1

Vepřový mozeček kupujeme tehdy, když je. Ani menší soukromé řeznictví jej nemívá v každodenní nabídce. Patří do kategorie vnitřností (droby) nebo odborněji – je zařazen do „orgánového masa“. Rychle podléhá zkáze, a tak řezník mozeček prodává bezprostředně po porážce. Vepřový mozeček bývá nabízen v chladícím pultu v mísách a prodává se na váhu, protože je trochu nesnadné lopatkou jednotlivé mozečky vybírat.

2

Pro čtyřčlennou rodinu nám bude stačit asi 300 až 400 gramů mozečků. Mozeček je velmi levný, cena za kilogram je v průměru tak 15 korun. Mozeček dáme do mísy, spaříme (přelijeme ho) vařící vodou, chvíli počkáme a pak do scedíme. Po spaření se bude lépe čistit, protože vřelá voda srazila bílkovinu na povrchu.

3

Vepřové mozečky zbavíme krvavých žilek a pokud to jde, odstraňujeme i povrchovou mozkovou blánu. Tato část postupu je asi nejméně příjemná a vyžaduje trpělivost. Pomáháme si malým špičatým nožem. Zároveň prsty kontrolujeme, zda v mozečcích nejsou úlomky kostí. Oloupeme tři malé nebo jednu velkou cibuli. Nakrájíme nadrobno. V pánvi rozpustíme čtvrtku kostky másla, přisypeme cibuli a zvolna necháme smažit do zlatova.

4

Čistou mozkovou hmotu rozsekáme na malé kousky. Přesuneme do pánve. Rozmícháme, aby se mozeček promísil s cibulkou. Za stálého míchání necháme zvolna opékat. Osvědčilo se mozečky připravovat na pánvi s nějakým nepřilnavým povrchem, protože třeba v nerezovém kastrolku by se mohl trochu připalovat.

5

Když mozeček voní a je propečený – to trvá tak deset minut – rozklepneme do něj syrová vejce (nad zkušební miskou, kdyby náhodou bylo nějaké zkažené). Na 300 gramů mozečku tak čtyři, ale pokrm bude dobrý, i když dáme méně nebo víc. Záleží na tom, jak jsou nám vejce vzácná. Osolíme, okořeníme mletým černým pepřem, rozmícháme a necháme vejce srazit. Máme uvařeno.

6

Do mozečku na cibulce můžeme přidat hrst sekané kudrnaté petrželky, nasekanou pažitku nebo jemně pokrájené nati mladých cibulek. Mozeček podáváme s vařenými bramborami politými trochou másla (nejlepší jsou nové brambory), s opékanými nebo šťouchanými bramborami. Přikládáme zeleninu nebo sezonní salát. Teplý mozeček také můžeme natírat na řezy bílého nebo celozrnného pečiva či na topinky. Nebo dáme na talířek a pečivo nabídneme zvlášť.

Tipy

Jestliže se nám práce zdařila a stolovníkům chutnalo, máme otevřený prostor ke kreativnímu používání mozečku.
- Můžeme jím plnit žampiony, cuketu či rajčata a v horké troubě či pod grilem zapékat (vejce jen rozmícháme v dušeném mozečku, necháme je syrová, aby se srazila při konečné úpravě),
- nebo ho kombinovat s houbami (přidáme syrový mozek do podušených hub).
- Klasická, i když pracnější, je také úprava mozečku smaženého v trojobalu (obalujeme menší kousky a podáváme s bramborovou kaší).
- Další klasikou je plnit mozečkem slané palačinky

Prosba: Jestliže máte nějaký svůj osvědčený recept na pokrmy z mozečku, podělte se o něj s ostatními čtenáři a napište ho.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (9 votes)