Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat pečené cibule plněné mletým masem | recept

Recept na levné jídlo. Mletým masem plněná zapečená cibule nepatří k jídlům, která by se objevovala na seznamech nejoblíbenějších krmí. Když ale případnou počáteční nedůvěru překonáme, jsme příjemně překvapeni. Recept na zapečenou plněnou cibuli pochází ze staré české kuchařské knihy. Vyzkoušeli jsme jej, „vychytali“ mouchy a trochu přizpůsobili dnešním chutím. Nabízíme možnost společně krok za krokem udělat zapečenou cibuli plněnou mletým masem.

Co je potřeba

6 středních nebo 4 velké cibule
250 g syrového mletého masa
1 vejce, hrst strouhánky
koření podle chuti
asi 30 g oleje

1
Přiznejme otevřeně, pojídat celou vařenou cibuli, to každý nedokáže. A protože předvařená cibule tvoří základ zapečených plněných cibulí, příliš nás neláká tento pokrm vyzkoušet, i když patří do fondu české klasiky. Když ale pochopíme, že vařená cibule slouží jen jako obal náplně, a navíc je na závěr upečena, už to zní lákavěji. Na čtyři první „ochutnávkové“ porce bude stačit šest středně velkých nebo čtyři velké cibule a asi 250 gramů syrového mletého masa.
2
Cibule opatrně oloupeme. Seřízneme je v oblasti kořínků, malý ocásek zaschlé nati ponecháme. Cibuli lupeme opatrně, abychom její vrstvy „nezatrhli“ příliš do hloubky. Ideální je, když po oloupání zůstane úplně hladká. Oloupané cibule dáme do kastrolku s osolenou vodou a asi sedm minut povaříme. Pak je zchladíme ve studené vodě. Vývar můžeme přidat do polévky nebo do brambor.
3
V některých receptech je uváděno, že uvařenou cibuli vydlabeme. To lze jen velmi těžko a za cenu destrukce. Naše „vychytávka“: Ovařenou cibuli jemně zmáčkneme, abychom vytlačili středové jádro. Jde to poměrně dobře, protože nesahá až k nati. Když nám vyklouzne střed, už snadno vymačkáváním rozebereme cibuli jako ruskou matrjošku. Vzniknou pěkné cibulové obaly různé velikosti.
4
Plné středy cibulek a poničené lupeny nasekáme a dáme do mletého masa. K masu přidáme jedno syrové vajíčko a trochu strouhánky pro zpevnění hmoty a libovolně dochutíme (na obrázku maso dochucené solí, paprikou, kmínem a česnekem). Malou kávovou lžičkou naplníme cibulkové obaly, cibulky vyskládáme do zapékací nádoby s poklicí.
5
Plněné cibulky pokropíme trochu olejem. Nepodléváme vodou. Zapékací nádobu přiklopíme víkem, vložíme do trouby a při teplotě 200 stupňů pečeme asi 15 minut. Mezitím můžeme dát vařit brambory, případně uděláme tatarskou nebo jinou pikantní studenou omáčku. Po čtvrt hodině cibule odkryjeme a pečeme ještě asi 10 minut – dokud nejsou zlaté.
6
Upečené cibulky vybereme na pracovní talíř nebo keramickou misku a ještě na chvíli odložíme do vypnuté trouby (aby zůstaly teplé). Zapékací nádobu dáme na plotýnku, přidáme lžičku mouky, opražíme, zalijeme trochou vývaru a provaříme. Dochutíme pepřem a několika kapkami worcesteru (nemusí být). Když máme, můžeme výpek dochutit sekanými čerstvými bylinkami. Místo vody můžeme použít smetanu – vznikne další varianta.
7
Nebo můžeme zapečené plněné cibule podávat hned s vařenými bramborami a například tatarskou omáčkou (velmi chutné) a cibulový výpek použít na přípravu jiného pokrmu nebo zasmažené polévky.

Cibule můžeme plnit i bezmasými nebo jinými nádivkami

Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto k článku Jak udělat pečené plněné cibule | recept (jez)

Hodnocení
poetkavlasta (neověřeno) | So, 08/22/2015 - 14:23

Plněnou cibuli? Vyzkouším
Já znám jen smažené cibulové plátky z nové cibule, v zimě to již dělat nejde, cibule se rozpadá na kroužky.
To mám ráda s bamborem a tatarkou.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Čubrica je směs koření, která je oblíbená hlavně v balkánské kuchyni. Jde o směs ze suché saturejky, pálivých papriček, soli, mouky z opražené kukuřic…