Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat žemlovku | recept

Žemlovka | recept. Žemlovka (zemlbába) je jídlo, které každý zná ze školní jídelny, kde mělo podobu rozbředlé neochucené hmoty. Alespoň v té naší jídelně to tak bylo. Dlouho jsem se nemohla na žemlovku ani podívat, natož ji, nedejbože, ochutnat. Až jednou jsem dostala na talíř zemlbábu s tvarohem a meruňkami – fantazie. Od těch dob jsem vzala na milost i její levnější a chudší variantu s jablky, bohatě sypanými skořicí a voňavých po másle. Žemlovka se podává teplá i studená. Já se přiznávám, že studená mně chutná mnohem více.

Co je potřeba

- plátky veky, rohlíků, vánočky – podle možností
- jablka
- skořice
- vanilka
- mléko
- vejce
- cukr
- máslo
- strouhanka nebo kokos na vysypání formy
- podle chuti rum, oříšky, rozinky – nemusí být

1
Na žemlovku zpracujeme jablka, která mohou být padaná, červivá, ale nahnilým plodům se vyhneme. Vhodná je směs několika druhů jablek, pro pestřejší a bohatší chuť.
2
Jablka omyjeme, vykrájíme a se slupkou nastrouháme na plátky. Množství jablek, pečiva a ostatních surovin je zbytečné psát. Sami si určíte množství, podle toho, kolik porcí připravujete a do jaké nádoby budete žemlovku skládat.
3
Starší pečivo nakrájíme na plátky. Žemlovka může být z chlebíčkové veky, rohlíků nebo vánočky. Důležité je, aby pečivo bylo alespoň den staré a nebylo příliš měkké.
4
V misce si rozšleháme celá vejce. Do nich budeme namáčet spodní stranu pečiva – tu stranu, kterou položíme na dno vymazaného a vysypaného pekáčku. Pekáč vymažeme máslem a vysypeme strouhankou nebo kokosem. Každý kousek pečiva potřeme vejci a potřenou stranou vložíme na dno zapékací nádoby. Plátky pečiva klademe co nejblíže k sobě.
5
Po zaplnění celého pekáčku první vrstvou pečiva, pomocí lžíce každý plátek zalijeme mlékem. Mléko nesmí pečivo rozmočit, plátky musejí být mokré, ale při stisku se z nich nesmí udělat „kaše“. Na takto připravený základ navrstvíme jablečné plátky, rovnoměrně rozprostřeme a posypeme skořicí, cukrem a podle chuti můžeme přidat rozinky, oříšky nebo pokapat rumem.
6
Další vrstvou bude zase pečivo navlhčené mlékem a potřené rozšlehanými vejci. Vejce musejí být tentokrát na vrchní straně. Poklademe lístky másla, posypeme kokosem, zalijeme zbytkem vajec a dáme do trouby upéct. Pečeme do zezlátnutí vrchní vrstvy při teplotě 200 °C. Je možné udělat několik opakujících se vrstev, ale nemáme rádi neopečenou vrstvu pečiva. Takto připravená je křupavá z obou stran. Hotovou krájíme na porce a sypeme moučkovým cukrem.
7
Žemlovku můžeme připravit také z meruněk a tvarohu. Postup zůstává stejný jako u jablečné. Připravíme si první vrstvu z pečiva. Ze dvou kostek nebo vaniček měkkého tvarohu ušleháme náplň. Tvaroh podle chuti osladíme, přidáme dva žloutky, zředíme trochou mléka a nakonec přidáme sníh ze dvou bílků. Část takto připraveného tvarohu naneseme na vrstvu pečiva.
8
Do tvarohové vrstvy pravidelně rozložíme půlky meruněk (kompotu). Meruňky se mohou nahradit lžící domácího meruňkového džemu. Na meruňky dáme druhou část tvarohu, uhladíme a poklademe plátky pečiva. .
9
Pečeme stejně jako jablečnou semlbábu při teplotě 200 °C. Tvarohovou žemlovku necháme před krájením na porce trochu vychladnout, aby porce vypadaly úhledně a řezy byly hladké.
10
11
12
Autor: Mirka K. | Zobrazit autorská práva

Foto archiv Mirka K.

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak připravit řepný kečup | recept
Řepný kečup | recept. Červená řepa je velice oblíbenou zeleninou. Obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek, např. kyselinu listovou, řadu minerálních…