Co je potřeba

  • 1/2 kostky droždí
  • 220 ml vlažného mléka
  • asi 500 g celozrnné špaldové mouky
  • 1 vejce + 1 na potření
  • 140 ml rostlinného oleje nebo rozehřátého másla
  • 70 g třtinového cukru
  • špetka soli
1

Nejprve klasicky připravíme kvásek. Do mísy rozdrobíme čerstvé droždí, zasypeme je lžící třtinového cukru a 3 lžícemi špaldové mouky a zalijeme polovinou množství vlahého mléka. Kvásek necháme asi 10 minut vzejít.

2

V jiné míse smícháme vejce se zbylým cukrem, rozehřátým máslem či olejem, moukou a špetkou soli. Nakonec vmícháme vzešlý kvásek a vypracujeme hladké nelepivé těsto, které necháme pod utěrkou na teplém místě kynout asi hodinu.

3

Z vykynutého těsta na pomoučeném vále vyvalujeme stejně velké válečky. Poté spleteme vždy 2 prameny dohromady a stočíme je do tvaru věnečku.

4

Věnečky klademe na plech vyložený pečicím papírem, potřeme je rozšlehaným vejcem a dáme péct do trouby vyhřáté na 170 °C asi na 25 minut.

5

Po vychladnutí můžeme věnečky podávat nebo je dozdobit podle libosti. Skvěle chutnají samotné, ale také potřené džemem či máslem a medem.

Tipy
  • Do těsta je možné přidat rozinky, vanilkový cukr nebo vnitřek vanilkového lusku. Před pečením pak můžete věnečky posypat plátky mandlí.
  • Část mléka lze nahradit smetanou, pokud si chcete dopřát svátečnější moučník.
  • Z těsta se také dají vyválet tenké pláty, které se potřou libovolnou náplní (např. makovou či povidlovou), zavinou do rolády a teprve poté se z nich stočí věnečky.
Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
0
Zatím nehodnoceno