Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct vepřové koleno | recept

Vepřové koleno je maso, jež vás při dobré úpravě překvapí chutí a šťavnatostí. Je oblíbené na grilování, pečení i uzení. Pivní slavnosti v sousedním Německu jsou vyhlášené různými úpravami kolínek. Na výběr máte kolínko přední a zadní. Zadní je větší, masitější a na grilování se hodí lépe. Koleno vybírejte podle barvy, čerstvá jsou narůžovělá, šedou barvu mají kolena, která leží na pultu delší dobu. Pro zkrácení doby pečení se doporučuje koleno předvařit. Kůži neodstraňujeme, obsahuje hodně kolagenu, který potřebují naše klouby. Následující recept je vyzkoušený, koleno je krásně měkké, šťavnaté s křupavou kůrkou.

Co je potřeba

  • 2 ks vepřového kolena zadního
  • lžička celého pepře
  • 3 bobkové listy
  • sůl
  • 1/2 lžičky jalovce
  • 5 větších cibulí
  • 1/2 palice česneku
  • lžíce sádla
  • 0,5 l černého piva
  • větvička tymiánu a rozmarýnu (nemusí být)
  • voda
  • kmín celý
1

Koleno důkladně očistíme a omyjeme. Rozsekneme na polovinu a dáme vařit s celým pepřem, bobkovými listy, jalovcem a solí do vody. Vaříme v tlakovém hrnci přibližně 30 minut, kolena necháme stát ve vývaru přes noc.

2

Druhý den si nakrájíme cibuli a česnek na větší kusy a vložíme je do pekáče společně s kouskem sádla. Koleno vyndáme z nálevu, kůži nařežeme na čtverečky a položíme do pekáče na cibuli. Koleno okmínujeme, osolíme a dáme do trouby. Kdo chce, přidá větvičku rozmarýnu a tymiánu.

3

Koleno zpočátku pečeme při 180 °C. Po chvilce podlijeme černým pivem a pečeme asi hodinu. Pivem podlíváme podle potřeby, občas šťávou přelijeme i maso. Můžeme střídat pivo a vodu, ve které jsme kolena vařili.

4

Po hodině teplotu v troubě zvýšíme na 220 °C a dopékáme doměkka. Teplotu jsme zvedli proto, aby se vytvořila zlatá, křupavá kůrka. Asi po půl hodině by mělo být maso měkké a lehce se oddělovat od kosti a kůrka zlatá. Vypneme troubu, necháme několik minut maso dojít a můžeme podávat. Jako přílohu podáváme chléb, křen, hořčici.

5

Kdo si chce s masem pohrát, může před pečením koleno vykostit.

Autor: Mirka K. | Zobrazit autorská práva

Foto archiv Mirka K.

Hodnocení
poetkavlasta (neověřeno) | Ne, 05/15/2016 - 17:20

Vepřové koleno pečené. Nedávno jsem na tohle hledala recept. Nenašla. Tak jsem ho jen uvařila, měla dobrou polévku, libové maso k omáčce koprové a zbytky jsem umlela a udělala pomazánku. Přidá se mletá čalamáda (třeba Moravanka, Kunovjanka) nebo domácí, pochopitelně odcezená, umelou se i 2-3 vejce na tvrdo přidá se sůl, pepř dle chuti, 1 cibule na jemno a menší sklenička Helmanz majonézy.
Tato pomazánka se dá dělat z jakéhokoliv vařeného masa (kuřecí, krůtí,vepřové, kdysi jsem jí dělávala i z vařeného filetu. Je moc dobrá a je jí poměrně hodně. Dá se jíst s chlebem i pečivem. Dlouho však ve sklenici nevydrží! Dobrou chuť Vlasta

Další zajímavé články

Jak ugrilovat šašlik z masa | recept. Šašlik je masový špíz oblíbený v zemích bývalého Sovětského svazu. Je to jídlo připravované v mnoha variacích z…