Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat sněžnice | rady

Jak vybrat sněžnice | rady . Sněžnice vám umožní snadný pohyb po hlubokém sněhu. Sněžnice je vhodné užít tam, kde je běžná chůze obtížná a náročná. Podle čeho sněžnice vybírat?

1

Sněžnice vybírejte podle toho, jak často a jak dlouho je máte v plánu užívat. Budete je používat každý den, jen o víkendech anebo pouze výjimečně? A co se sněžnicemi máte v plánu dělat – běhat, stoupat, zdolávat anebo se jen procházet? Podle odpovědí se pak rozhodněte pro sněžnice rekreačně-chodecké, turistické, horské anebo běžecké.

2

Sněžnice si také volte podle toho, v jakém terénu se s nimi máte v plánu pohybovat (prašan, zledovatělý povrch a podobně). Čím náročnější terén, tím více propracované sněžnice potřebujete.

3

Nezapomeňte si také zvolit správnou velikost (délku) sněžnic. Kratší a užší sněžnice jsou vhodné do kopců. Vícebodové a ozubené sněžnice s uchycením špičky i paty si pořiďte na ledový a strmý povrch. Délku sněžnic ovlivňuje také hloubka sněhu.

4

Sněžnice vybírejte také podle jejich tvaru, na výběr máte medvědí tlapu, zelenou horu, bobří ocas, cross-country a odžibwajskou sněžnici. Každý tvar představuje výhodu do určitého terénu. Medvědí tlapa je ideální do prašanu. Zelená hora zabraňuje klouzání a umožňuje snadné ovládání. Bobří ocas drží stopu a brzdí skluz. Cross-country jsou klasické sněžnice ideální pro pohyb v otevřené krajině. Odžibwajská sněžnice je tvarována tak, aby vám umožnila rychlý pohyb rovnou krajinou a zároveň zabránila klouzání.

5

Při výběru sněžnic si důkladně prohlédněte vázání. Je to to nejdražší, co na sněžnicích naleznete. Vázání musí být stabilní, pevné, lehké a takové, které umožňuje i běh. Volné vázání je vhodné do hlubokého sněhu a na strmé svahy, kde však nemusíte zdolávat překážky. Pevné vázání je ideální na zdolávání překážek. Kromě těchto dvou existuje i takové vázání, které vás omezuje pouze v určitém pohybu. Vázání TSL je již pro skutečné profíky, bota je uchycena ke sněžnicím s pomocí os. Jde o jednoduchý, ale velice efektivní princip. Toto vázání však vyžaduje i speciální obuv. Výhodou je přirozená chůze, minimální váha vázání a skvělé ovládání sněžnic.

6

Typ a velikost sněžnic vybírejte podle celkového zatížení (tedy vaší váhy + váhy bagáže). Čím větší zátěž, tím je zapotřebí mít na noze větší sněžnice. Všeobecně se udává, že na 1 kilogram váhy náleží plocha o velikosti 15 cm2. Dejte pozor také na nosnost sněžnic. Zajímat by vás mohla i jejich samotná váha.

7

Sněžnice volte i podle materiálu, z nichž jsou vyrobeny. Na výběr máte sněžnice dřevěné, duralové anebo plastové, přičemž ty plastové sněžnice jsou nejlehčí.

8

Při nákupu sněžnic nezapomeňte na ozubení. Na výběr máte přední, zadní, spodní a boční. Zde záleží pouze na vás, co vám vyhovuje více, a pak také na samotné sněžnici a jejím provedení. Ozubení sněžnice pomáhá v záběru pohybu a zároveň omezuje i boční sjíždění a podkluzování.

9

Všímejte si i doplňků, které jsou ke sněžnicím přidávány (hůlky, návleky, batohy na sněžnice).

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vybrat inline brusle | rady
Jak poznat Beskydy | tipy
Jak si užít Vánoce na horách | rady
Jak vybrat kvalitní spacák | rady
Jak vybrat délku lyží | tipy