Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyleštit hliník

21. Leden 2020

Jak vyleštit hliník | rady a tipy. Hliník je oblíbený kov a najdeme ho snad v každé domácnosti. Ať už v kuchyni nebo na oknech v podobě žaluzií či v jiné podobě. Stane se, že hliník někdy zčerná nebo ztratí svůj lesk.

Co je potřeba

  • Utěrka z mikrovlákna 
  • Kuchyňská sůl
  • Voda
  • Speciální čisticí pasta
  • Citronová šťáva

Pokud máte doma žaluzie z hliníkových lamel, doporučujeme použít utěrku z mikrovlákna.

Špíny se zbavíte tak, že je nastavíte do zatažené polohy a otřete tkaninou namočenou do mýdlové vody. Jakmile je hotovo, překlopte žaluzie a postup opakujte.

Když jsou zbavené nejhrubší nečistoty, očistěte jednotlivě každou lamelu alkoholovým přípravkem ve spreji, určeným na čištění hladkých povrchů.

Hliník postupem času tmavne nebo zčerná. Chcete-li mu navrátit původní odstín a lesk, stačí použít k vyčištění šťávu vymačkanou z citronu. Ještě předtím ji zřeďte s vodou v poměru 1:5.

Kuchyňské nádobí se dá zvnitřku zbavit patiny a nánosu tím, že v ní povaříte obyčejnou kuchyňskou sůl. Do nádoby dáte vodu, na 1 litr stačí 4 kávové lžičky soli a necháte povařit zhruba půl hodiny.

Dobře poslouží i ocet. Ten se ale nevaří, pouze se do hrnce nalije a nechá se přibližně dvě hodiny působit. Nádobí pak důkladně vypláchneme.

Existují i speciální čisticí pasty, které se dají použít například na autodíly z hliníku. Pasta povrch nejenom vyčistí, ale i leští. 

Po nanesení a rozetření se pak setře hadříkem. Díky tomu zbavíte hliník jemných škrábanců, ochráníte ho před oxidací a dodáte mu lesk.

Nikdy nepoužíváme kartáče s tvrdými štětinami nebo žádné jiné ostré předměty, abychom povrch z hliníku nepoškodili.

Varování

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak si vyrobit gel na praní
Jak na vánoční úklid | praktické rady
Jak čistit ekokůži
Jak zazimovat levanduli