Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyřídit cestovní pas | rady

Jak vyřídit cestovní pas | rady. Chystáte se na dovolenou a potřebujete urychleně vyřídit cestovní pas? Cestovní pas vydává obecní úřad obce. Zjistěte si proto nejprve úřední hodiny úřadu. Buď na webových stránkách, osobně nebo telefonicky.

Co je potřeba

občanský průkaz
starý cestovní pas

1

Chcete-li ušetřit, doporučuji vyřídit si cestovní pas včas. Existují totiž dva typy cestovních pasů. Cestovní pas se strojově čitelnými a biometrickými údaji a cestovní pas bez strojově čitelných a bez biometrických údajů. Cestovní pas se strojově čitelnými a biometrickými údaji vám bude platit 5 let. Jeho vyřízení ale trvá obvykle 1 měsíc. Druhý typ pasu lze pořídit "bleskově" už ve lhůtě kratší než je 30 dní. Za rychlé vyřízení si ale budete muset také připlatit. Platnost pasu je jen 6 měsíců a vyjde vás na 1 500 Kč.

2

Problém u cestovních pasů, tzv. "bleskovek", vám ale může vzniknout při samotném vycestování. Některé země vyžadují cestovní pas se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji anebo s platností delší, než je 6 měsíců. Proto si zjistěte podmínky vycestování do zahraničí.

3

Kam se pro vyřízení cestovního pasu obrátit? Žádost o vydání cestovního pasu se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji se podává u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze u úřadu městské části Praha 1 až 22, v Brně, Ostravě a Plzni u magistrátu, v jejichž správním obvodu je občan přihlášen k trvalému pobytu. Ale pozor! Žádost nelze podat u těchto úřadů mimo místo trvalého pobytu občana nebo u matričního úřadu. Žádost o vydání cestovního pasu bez strojově čitelných údajů a bez nosiče dat s biometrickými údaji se může podat i mimo trvalé bydliště.

4

Při návštěvě úřadu předložte:

- platný občanský průkaz

- doklad prokazující získání označení absolventa vyšší odborné školy, akademického titulu, označení "docent" nebo "profesor" nebo vědecké hodnosti, pokud nejsou zapsány v jiném dokladu (platném občanském průkazu nebo cestovním pasu).

- fotografii nemusíte mít s sebou, budete vyfotografováni na místě.

Od 1.1.2006 lze jako cestovní doklad k cestě do států Evropské unie použít mimo cestovní pas již pouze občanský průkaz se strojově čitelnými údaji (karta zelené barvy).

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak poznat moravské sopky | rady
Jak uchovat zelené bylinky na zimu
Jak se starat o pleť na podzim i v zimě
Jak vyrobit dušičkovou dekoraci