Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit vařený vaječný likér | recept

Nejen k Vánocům nepochybně patří domácí vaječný likér. Moje mamka nám vždy vyráběla „vaječňák“ podle tohoto receptu. Žloutky se podle něj tepelně opracují, nehrozí tak nebezpečí salmonely. Vařený vaječný likér ze Salka je chuťově velmi jemný, jen s malým nádechem alkoholu. Byl to takový „dětský“ vaječný likér. Pro dospělé mamka dělávala ten stejný, jen přidávala více rumu, ať to má trochu říz. Vždy ráda zavzpomínám na svá dětská léta, když si o svátcích nebo jiných příležitostech sednu v křesle a na jazyku převaluji tu lahodnou chuť.

Co je potřeba

  • 1 l 12% smetany na vaření Kunín
  • 250 ml 30% smetany ke šlehání
  • 500 ml rumu Božkov
  • 8 vaječných žloutků
  • 1 Salko
  • 300 g cukru krupice
  • 1 vanilkový cukr
  • 1–2 čajové lžičky vanilkového aroma
1

Maminčin vařený vaječný likér je sice trochu finančně nákladný, ale za to opravdu výborný a na výrobu jednoduchý. Přichystáme si všechny suroviny potřebné k výrobě vaječného likéru. Kromě smetany na vaření a smetany ke šlehání také rum, vaječné žloutky, Salko, cukr krupici, vanilkový cukr a vanilkové aroma na ovonění „vaječňáku“.

2

Do většího hrnce nalijeme 12% smetanu, smetanu ke šlehání, žloutky, krupicový a vanilkový cukr. Na výrobu vaječného likéru použijeme elektrický šlehač, vše vyšleháme, aby se vaječné žloutky důkladně rozmíchaly.

3

Hrnec postavíme na sporák, zapneme plotýnku na mírný ohřev, tj. na číslo 4, a za stálého míchání metličkou směs zahřejeme na 80 °C (ne víc, aby se žloutky nezdrcly). Používám teploměr od šunkovaru. Kdo je bez teploměru, snad mu postačí moje rada, že jak se z hrnce začne kouřit, to bude ten pravý čas hrnec odstavit ze sporáku, následně necháme zchladnout.

4

Do zchladlého základu přidáme rum, Salko a vanilkové aroma. Teď vše důkladně promícháme (za pomoci elektrického šlehače) a přes jemné sítko přecedíme do mísy s nálevkou. Viz přiložený obrázek, který jsem pořídila při výrobě domácího vařeného vaječného likéru.

5

Teď už jen vařený vaječný likér slijeme do předem omytých lahví a je hotovo. Domácí vaječný likér skladujeme v chladu. V lednici nebo ve sklepě. 

Smetanu na vaření můžete pro ušetření financí vyměnit za 1 l plnotučného mléka.

Pozor, abyste směs se žloutky nemíchali dlouho, jinak se vám žloutky srazí.

Autor: Jitule | Zobrazit autorská práva

Text a foto k receptu a domácí vařený vaječný likér: Jitule

Hodnocení
JÁJA (neověřeno) | So, 11/28/2015 - 11:38

1 salko, 1 kondezované mléko neslazené, 4 žloutky, 4 lžíce mletého cukru, vanilkový cukr, rum.
Žloutky ,cukr,van.cukr vyšlehat do pěny a přišlehat salko a kondenzované mléko a rum dle chuti.
To je náš rodinný recept na vaječný koňak.

poetkavlasta (neověřeno) | So, 07/25/2015 - 14:17

Vaječný likér přéímo zbožŇuji a recept Vaší maminky si určitě k vánocům připravím.
Já dělám nevařený: 8-10 žloutků, 15 dkg ml. cukru, 1 vanilkk.cukr, vyšlehám ve šlehači a postupně přidávám 2 slaz. kondenz. mléka. Nakonec opatrně vlévám rum a ukončím šlehání. Naleji do lahví.
Z našich domácích vajec na chalupě, byl vaječný koňak za týden - dva, hustý jako puding. Musela jsem ho z láhví vytřepávat. Miluji ho na zmrzlinu posypaný mletou kávou.
Dobrá rada: Nikdy si nedávejte tento likér přímo z láhve. Já to dělávala a jednou jsem mohla umřít! Zaskočilo mi tak hrozně, že jsem se dávila půl hodiny a bylo to strašné!!! Nikdy jsem to od té doby neopakovala, tak mi tento děsný moment zůstal v mozku. Vlasta

Další zajímavé články