Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit a využít mast z černého bezu

Jak vyrobit a využít mast z černého bezu | návod. Černý bez patří mezi rostliny s výraznými a všestrannými léčivými účinky. Bezové květy se hodí třeba pro přípravu čaje, limonády či sirupu. Spolu s listy (které se obyčejně moc často nevyužívají) se však dají použít také pro výrobu domácí léčivé masti. V našem článku naleznete postup výroby i možnosti využití masti z černého bezu.

Co je potřeba

  • 200 g kokosového oleje
  • 50 g bambuckého másla
  • 2 hrsti čerstvých (případně sušených) bezových listů či květů (nebo jejich kombinace)
1

Listy černého bezu sbíráme nejlépe mladé (dají se však sbírat až do podzimu), květy pak rozkvétají na přelomu června a července.

Mast z černého bezu má širokou škálu léčivých účinků:

  • Pomáhá proti bolestem kloubů, při výronech, otocích a podlitinách. Používá se i při zánětech sedacího nervu a revmatismu.
  • Hojí rány, kožní záněty, popáleniny, odřeniny, ekzémy a další kožní problémy.
  • Můžete ji využít také k ošetření aknózní pleti.
2

A jak postupovat při výrobě masti?

Kokosový olej a bambucké máslo rozpustíme v žáruvzdorné misce ve vodní lázni. Přidáme čisté květy a listy a vše necháme na mírném ohni probublávat několik hodin (alespoň 2 hodiny).

3

Přes noc necháme bylinku v oleji louhovat a druhý den mast opět znovu zahřejeme, přecedíme ji přes plátýnko a přelijeme do čistých kelímků či skleniček.

Mast skladujeme nejlépe v chladu.

Používáme ji na bolavá či jinak postižená místa podle potřeby.

  • Pokud do masti přidáte trochu včelího vosku, nebude tát ani při pokojové a vyšší teplotě.
  • Místo kokosového tuku je možné použít vepřové sádlo.
  • Čerstvě utržené květy nechte před použitím pár hodin zavadnout.
  • Ověřte si, že netrpíte alergií na žádnou ze složek, které jsou obsažené v podomácku připravené masti.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak využít květy šeříku | rady a tipy
Jak využít mátu peprnou | rady a tipy
Jak využít mátu peprnou | rady a tipy. Máta peprná je velmi známá a oblíbená bylinka, která se používá k ochucení pokrmů i nápojů a navíc má celou řad…
Jak využít makový olej
Jak využít makový olej | rady a tipy. Mák neslouží pouze jako náplň do buchet nebo jiných moučníků, z jeho semínek se také lisuje olej, jenž má mnohos…