Co je potřeba

Co je potřeba pro výrobu chřipkové čajové směsi:

  • 1 díl květu divizny
  • 1 díl květu černého bezu
  • 1 díl květu lípy
  • 1 díl plodu šípku

Co budeme potřebovat na výrobu diviznového oleje:

  • čerstvé květy divizny velkokvěté
  • kvalitní rostlinný olej
  • uzavíratelnou sklenici
1

Divizna velkokvětá je dvouletá léčivá rostlina, kterou najdeme ve volné přírodě na slunných kamenitých stráních a mezích, podél cest, v příkopech a v neposlední řadě ji můžeme pěstovat také na našich zahradách. V prvním roce vegetace tato bylina vyhání pouze přízemní růžici listů. Vykvétá teprve v druhém roce a po vysemenění odumírá.

2

Pro léčebné účely se využívají hlavně květy a listy. Květy se nejlépe sbírají kolem 11 hodiny dopolední. Sbírají se pouze květní koruny bez kalichů. Při sběru musejí být květy suché a dále je sušíme na slunci během co nejkratší doby (doporučuje se do 24 hodin), neboť jen tak si uchovají všechnu léčivou sílu.

3

Pro urychlení sušíme na černém papíře či tmavém plechu, který přitahuje sluneční paprsky. Po usušení mají květy medovou vůni. Sušené květy skladujeme na suchém a tmavém místě v řádně uzavřeném igelitovém sáčku nebo v uzavíratelné nádobě bez přístupu vzduchu. Papírový sáček je pro skladování této rostliny nevhodný, jelikož divizna je náchylná k navlhnutí.

4

Divizna se nejčastěji užívá vnitřně ve formě čaje (tedy odvaru z květů), můžeme ji také přidat do různých čajových směsí, ať již pro její výbornou chuť nebo pro mnohé léčivé účinky. Dále si z divizny můžeme vyrobit tinkturu tak, že 50 g sušených květů zalijeme 50 g čistého lihu a za občasného promíchání necháme v dobře uzavřené nádobě 14 dní stát. Potom přefiltrujeme a užíváme 3x denně 1 lžičku. Divizna pomáhá např. proti kašli a rýmě, tlumí křeče průdušek při jejich zánětu, prospívá činnosti jater a žlučníku, posiluje slabou menstruaci.

A jak si namícháme podzimní chřipkový čaj pro úlevu?

Smícháme 1 díl sušeného květu bezu, 1 díl sušeného květu lípy, 1 díl sušeného květu divizny a 1 díl sušeného plodu šípku. Čajovou směs zalijeme vařící vodou a necháme 15-20 minut louhovat. Tekutinu přecedíme přes plátýnko a podáváme.

5

Zevně se divizna velkokvětá využívá jako obklad při revmatických a svalových bolestech, na obtížně se hojící rány, otoky a vředy. Pro tyto účely se využívají čerstvé listy divizny. Na „zacpaný“ nos se pak doporučuje šňupání prášku ze sušených květů. Silný odvar z květů můžeme použít jako kloktadlo.

Také si můžeme vyrobit výborný diviznový olej, který využijeme zevně jako obklad proti bolestem při křečových žilách, proti vředům a otokům. Čerstvé květy zalijeme kvalitním olejem (např. olivovým) a necháme 14 dní stát na slunném místě.

Tipy

Existují různé druhy divizen, nejznámější je divizna velkokvětá, velmi často se však setkáváme také s diviznou malokvětou, případně s diviznou černou, ozdobnou, atd. Obsaženými účinnými látkami se divizny podobají, proto můžeme využít kterýkoliv druh.

Věděli jste, že každý kvítek divizny velkokvěté kvete pouze jediný den?

Divizna se používá také k aromatizaci likérů a čajových směsí.

Květ divizny se využívá i při barvení látek.

Varování

Diviznu filtrujeme přes papírový filtr či přes plátýnko, protože obsahuje množství malých jemných chloupků, které mohou nepříjemně dráždit sliznici úst a hrtanu.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
0
Zatím nehodnoceno