1

Charakteristika hnojníku obecného

Na hnojník obecný, který se latinsky nazývá coprinus comatus, můžete v období od dubna až do listopadu narazit na mnoha místech, například v zahradách, sadech, parcích, a především na kompostech. Právě odtud pochází jeho název. Dlužno dodat, že jde o houbu, která u nás roste poměrně hojně. Typické pro ni je, že se vyskytuje v trsech. Její vzhled upoutá. Mladé plodnice hnojníku se vyznačují bílým, hrubě šupinatým kloboukem zvonovitého tvaru. Klobouk většinou bývá vysoký 5-10 centimetrů, na šířku měří 3-6 cm. Bílá dužina mladé houby navzdory názvu příjemně chutná i voní. 

2

Jak hnojník využít v kuchyni

V kuchyni patří hnojník obecný mezi velké pochoutky. Podmínkou ale je, že musíte používat pouze mladé plodnice, a to krátce po sběru, dokud mají neotevřený klobouk a vyznačují se bílými nebo narůžovělými lupeny. I mladé houby se totiž začínají velice rychle rozkládat. Výborné jsou mladé hnojníky v omáčkách nebo v polévkách. Ty nejmladší uzavřené plodnice skvěle chutnají i naložené v octě.

3

Účinky na zdraví

Hnojník obecný se vyznačuje vysokým obsahem bílkovin. Dále v této houbě najdete také velké množství esenciálních aminokyselin, ze stopových prvků a minerálů nechybí měď, zinek, draslík, hořčík a vápník, dále vitamíny skupiny B (zejména B1a B2) a vitamín C. Její léčebné využití je překvapivě velmi všestranné:

  • Dokáže normalizovat hladinu cukru v krvi, tím pádem má velký význam pro diabetiky a také pro obézní osoby a ty, kteří chtějí hubnout a netrpět vlčím hladem.
  • Snižuje krevní tlak.
  • Pozitivně ovlivňuje i imunitní systém, podporuje aktivitu imunitních buněk.
  • Vykazuje antioxidační vlastnosti a zlepšuje rovněž prokrvování organismu.
  • Máte-li potíže s trávením, i v takovém případě se vyplatí hnojník vyzkoušet, protože podporuje činnost trávicí soustavy.
  • Zároveň napomáhá bránit růstu rakovinných nádorů, což prokazují i některé čínské studie.
  • Mezi jeho další plus patří i pomoc při léčbě hemeroidů.
  • Typické jsou pro tuto houbu i lehce analgetické účinky, pomáhá proto i při bolestech kloubů.
4

Hnojník pro léčebné účely

Z hnojníku si můžete některé léčebné přípravky vyrobit i doma.

Například tonikum. Na jeho přípravu potřebujete 3 lžíce houby a 300 ml jablečného octa. Nasekejte houbu na jemné kousky a zalijte jablečným octem. Nechte vše dva týdny louhovat, denně přitom nádobu potřepávejte. Jakmile uplyne tato doba, přeceďte tekutinu a slijte do skleničky, kterou uložíte v ledničce. Každý den po dobu 30 dnů pak užívejte jednu čajovou lžičku tonika, kterou nalijete do sklenice vody.

Případně můžete vyzkoušet ještě jiný domácí recept, a sice hnojníkové kapky. Potřebujete opět tři lžíce hnojníku, na které připadne 300 ml 60 % lihu nebo můžete zvolit i kvalitní destilát. I v tomto případě je třeba houbu nasekat najemno. Potom ji zalijte lihem či destilátem. Vše je nutné nechat louhovat po dobu 14 dnů a během louhování protřepávat. Následně se po přecezení užívá dvakrát denně 25 kapek ve sklenici vody, a to po dobu čtyř týdnů.

Jestliže se ale nechcete pouštět do domácích receptů, potom můžete coprinus čili hnojník užívat ve formě prášku či práškových kapslí s obsahem rozemleté usušené houby. Toto užití se ale hodí spíše jako preventivní opatření. Skutečně silné léčebné účinky poskytne jedině extrakt z hnojníku obecného. Dvojitá extrakce zajistí maximální obsah účinných látek. Extrakt by měl pro správnou účinnost obsahovat minimálně 40 % houbových polysacharidů.

5

Zajímavosti o Hnojníku

Hnojníků je celá řada, a kromě popisovaného hnojníku obecného jsou ty ostatní nejedlé. Proto je třeba si pečlivě všímat rysů této houby. Typický je pro ni především bílý protáhlý klobouk vejčitého a později zvoncovitého tvaru. Klobouk se také vyznačuje bílými nebo lehce narůžovělými či lehounce nahnědlými šupinami. Roste na třeni válcovitého tvaru, který je bílý, může dorůstat výšky až 20 cm a disponuje kožnatým prstencem. Záměna je možná například s hnojníkem inkoustovým, který ale má klobouk spíše vejčitý a většinou lysý, maximálně má ve středu drobné šupinky a je podélně rýhovaný. 

Můžete zkusit hnojník pěstovat třeba i na své zahradě, nebo ideálně na kompostě, pokud ho máte. Výsledek, tedy kvalita plodnice hnojníku, závisí na tom, jaký je substrát, z něhož roste – to berte v úvahu i v případě, že budete hnojník v přírodě sbírat. Nejlepší je z nezasažených lokalit.

Návod obsahuje komerční sdělení.

Tipy
  • K jídlu nebo použití k výrobě domácích léčivých přípravků se hodí pouze mladé plodnice houby, které se vyznačují uzavřeným zvonovitým kloboukem. Starší plodnice totiž tmavnou a stávají se nepoživatelnými.
  • Budete-li hnojník konzumovat, rozhodně takové jídlo nezapíjejte alkoholem. Tato kombinace má totiž stejné účinky jako antabus. Vyvolává zvracení.
  • Zajímavostí, kterou jste pravděpodobně netušili, je skutečnost, že se hnojník rozmnožuje černou tekutinou, obsahující spory. Tato tekutina kape z klobouku houby přímo do půdy.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
0
Zatím nehodnoceno