Přejít k hlavnímu obsahu

Jak založit japonskou zahradu | rady

21. Únor 2020

Jak založit japonskou zahradu | rady. Na Dálném východě mají tyto zahrady hluboký symbolický význam, u nás se však budují spíše půvabné napodobeniny lahodící oku návštěvníků a majitelů. Japonská zahrada je spíše zahradou formální, vytříbenou svým stylem, zahradou důstojnou se svými specifiky. Ideální je vyhledat si speciální literaturu, věnovat čas osobním návštěvám jiných v tomto stylu vytvořených zahrad a studovat v nich prvky, které jsou pro japonské zahrady typické.

Co je potřeba

plán zahrady
vhodné rostliny
kameny
bambusové prvky
orientální plastiky

1

Je důležité posoudit, zda se k vámi zvolenému stylu hodí zrovna váš pozemek. Japonská zahrada je ideální jak pro malé pozemky, tak pro ty velké. Je náročnější na údržbu, takže mnozí z nás v současné době nedostatku volného času uvítají asi spíše malou zahradu.

2

Pro japonské zahrady jsou důležité tři základní prvky: kameny, voda a rostliny. Každá zahrada by měla zdůrazňovat náš osobitý styl a mít takzvaně hlavu a patu. Sama by nás měla inspirovat k tomu, kam se podívat, kterým směrem zahradu procházet. Hlavní cesta zahradou by neměla vést přes tzv. relaxační zonu. Tam má být nikým a ničím nerušený klid k odpočinku.

3

Japonské zahrady mají svá vzhledová specifika, a tak v nich nesmí chybět rostliny jako jsou např. bambusy, javory japonské, kapradiny a trávy, azalky, sakury. Ty zvláště nás ohromí jarní záplavou květů. Také nádherné barevné podzimní olistění stromových zákrsků a zvláště pak javorů je velmi působivé. Existuje kolem 200 druhů japonského javoru. Tento javor by neměla žádná japonská zahrada postrádat. Je dekorativní, pomalu rostoucí, takže působí spíše jako keř. Použijeme jej výhradně jako solitér, musí vyniknout!

4

Žádnou japonskou zahradu si nelze představit bez vody, ať už v podobě jezírka, bublajícího potůčku a nebo studny, vodopádu... Jako symbol očištění funguje v japonských zahradách kamenná kašna (pítko pro ptáky). Je symbolem nejen fyzického, ale i duševního očištění.

5

Původní japonské zahrady bývají doplněny různými soškami budhů, kamennými lampami nebo orientálními plastikami. Jejich hlavní dominatou je altán, krytý tzv. orientální pavilon, kde je možné posedět i za deště a poslouchat zvuky kapek dopadajících na různotvárné povrchy a nebo velké plochy listů.

Pro výsadbu do japonských zahrad jsou vhodné: hosty (bohyšky), bonsaje, borovicové kleče, sakury, traviny různých barev a různé šíře listů, bambusy, zimolezy, javory japonské, azalky a rododendrony, kapradiny, buxus a další rostliny často spíše okrasné listem nežli květem.

Pokud si nevíme rady, požádáme o odbornou pomoc zahradního architekta anebo alespoň profesionálního zahradníka. Zvláště s přivedením vody do zahrady mohou nastat potíže, a je škoda, aby vás to odvedlo od vašeho záměru.

Autor: ZBohdalova
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak a co udělat v květnu na zahradě
Jak pěstovat muchovník
Jak pěstovat kustovnici čínskou
Jak pěstovat rebarboru