Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zavařovat švestky | recept

Švestky jsou ovocem babího léta, nejenže jsou velmi chutné, ale obsahují i spoustu vitamínů a blahodárných látek. Konzumace švestek vám může pomoci s dnou, revmatem, krvetvorbou, látkovou přeměnou, zdravou hladinou cholesterolu, a také s ledvinovým, kardiovaskulárním či jaterním onemocněním. Švestky jsou také nejlepším přírodním projímadlem. Víte, jak si toto skvělé ovoce uchovat i v zimním období? Rozumné řešení pro jejich uchování je zavaření.

Co je potřeba

  • 2 kilogramy švestek bez pecek
  • 1 litr vody
  • 400 gramů pískového cukru
  • 2 tyčinky skořice
  • citrónová kůra
  • 4 lžíce citrónové šťávy
  • 4 lžíce rumu (tuzemáku)
  • 4 hřebíčky
  • 3–4 celé kousky badyán
  • pekáč s vodou
  • sporák a trouba
  • sklenice na zavařování, víčka, utěrka
1

Švestky, které chcete použít do kompotu, by měly být bez vad (bez zvrásnění, plísně, hniloby). Švestky proto pečlivě vybírejte. V následujícím kroku pak švestky důkladně operte ve studené vodě a vypeckujte.

2

Na plotnu postavte hrnec, do něhož nalejete litr vody, vysypete 400 gramů pískového cukru a vložíte 2 tyčinky skořice, citrónovou kůru, šťávu, hřebíček a rum. Gurmáni mohou zaměnit hřebíček za badyán. Vše dobře svařte (minimálně 10 minut) a následně nechte vychladnout.

3

Mezitím si důkladně omyjte kompotové sklenice a víčka. Nechte je okapat, případně je vytřete do sucha a připravte na plnění švestkami.

4

Suché a čisté sklenice naplňte vypeckovanými švestkami.

5

Naplněné sklenice švestkami zalijte vychlazeným nálevem.

6

Vrchní část sklenic otřete, přiložte víčko a důkladně uzavřete. Pomoci si můžete i speciálním víčkovačem, který je v tomto období běžně k dostání i v supermarketech a v prodejnách s ovocem a zeleninou.

7

Zavíčkované sklenice postavte vedle sebe do plechového pekáče, kam následně vlijte studenou vodu do výšky cca 2 cm ode dna.

8

Pekáč potom i se sklenicemi vložte to předehřáté trouby na 175 °C a zavařujte do té doby, dokud se ode dna sklenice nezačnou uvolňovat bublinky, což trvá přibližně 40 minut.

9

Troubu pak vypněte a sklenice se švestkami nechte vychladnout.

Autor: Adriana Dosedělová | Zobrazit autorská práva

Autor fotky: Adriana Herbut z Wilcza Gora , Mazowieckie, Polsko
zdroj fotky: www.sxc.hu

Hodnocení

Dělám to přesně tak!
Ale získala jsem recept na švestky v čokoládě a je to moc dobré! Vyzkoušejte tuto mňamku:

Švestky v čokoládě:

2 kg švestek
(1,5 kg cukr písek (dala jsem jen polovinu)
100 g másla
1 vanilk, cukr
1/2 lžičky skořice ml.
200 g kakaa (1 hrnek)

Postup:
Pokrájené vypeckované švestky přivedeme ve větším hrnci k varu
přidáme cukr a vaříme 20 minut Stále míchat!!
Pak vmícháme tuhé máslo, vanlkový cukr a skořici.
Stále mícháme! Přisypeme kakao a vaříme ještě l5-20 min.na mírnějším varu. Míchat!!!
Horkým plníme menší skleničky, zavíčkujeme a sterilujeme 20 min. na 80 stupňů, vyjmout, obrátit na 5 min. dnem vzhůru (rychle houstne). Necháme vychladit, sklenice omyjeme a utřeme aby nelepily. Uložit do špajzu.
Jak skleničku otevřu, sním ji na posezení, je to moc dobrá pochoutka, hlavně pro děti.

naďa (neověřeno) | St, 10/15/2014 - 15:10

Já nejraději zavařuji švestky bez nálevu, vypeckovat,natlačit do sklenic,zavíčkovat a sterilovat 20 min. při 80°C. Jsou výborné.Podobně zavařuji i strouhaná jablíčka, používám převážně na štrůdl.Vyzkoušejte....

Anna Partyková (neověřeno) | Út, 08/05/2014 - 20:41

Se zavařováním jsou problémy, v obchodech jsou víčka z Polska, která na sklenice nepasují a nechytají!

Adriana Dosedělová 2 (neověřeno) | Pá, 09/28/2012 - 23:23

:-) Tak to jsem moc ráda.

Daniela (neověřeno) | Pá, 09/28/2012 - 20:51

Ten nálev je naprosto excelentní.. ;) a to nejen na švestky.. ;) mockrát děkuji.. ;)

Další zajímavé články

Jak na zdravější pečenáče | recept. Jistě znáte pečenáče, oblíbené kousky ryb osmažené v trojobalu a naložené na sladkokyselo. Ty kupované bohuže…