Přejít k hlavnímu obsahu

Jak získat výpis z Rejstříku trestů

07. Říjen 2019

Nastupujete do nového zaměstnání, kde zaměstnavatel požaduje doložit vaši bezúhonnost výpisem z rejstříku trestů? Nemusíte mít obavy, jeho získání není nic obtížného.

1

O co se jedná?

V trestním rejstříku jsou evidovány všechny osoby, které se v minulosti dopustily trestného činu, byly pravomocně odsouzeny v trestním řízení. Právě pro výkon povolání ve zdravotnictví, školství, státní správě a armádě je zpravidla tzv. čistý trestní rejstřík vyžadován, neboť trestní bezúhonnost pro výkon těchto povolání ukládá přímo zákon. Řeč je například o služebním zákonu či zákonu o nelékařských zdravotnických povoláních. Potom existují zaměstnání, kdy povaha nabízené práce bezúhonnost rovněž vyžaduje. Jedná se třeba o prodavače. Výpis z rejstříku by ovšem zaměstnavatelé neměli vyžadovat neoprávněně, pokud s výkonem povolání úzce nesouvisí. V rejstříku se dozvíme, kdy byl dotyčný odsouzen, jaká byla povaha trestného činu, druh a délka trestu.

2

Kde požádat?

Nejjednodušším způsobem získání výpisu z rejstříku trestů je kontaktní místo Czech Point, které se nachází na pobočkách České pošty. Celý proces vám nezabere víc než pár minut. K žádosti vám postačí doklad totožnosti, na základě něhož vám bude výpis vystaven. U vdaných žen se doporučuje s sebou vzít ještě rodný list, na němž je doloženo příjmení za svobodna.

3

Jde to ještě jednodušeji

Je návštěva České pošty pro vás i tak nepohodlná a časově náročná? Využijte možnosti požádat o výpis z trestního rejstříku online. Na Portálu veřejné správy ho získáte bezplatně pomocí aplikace CzechPOINT@home. Výpis vám poté přijde do vaší datové schránky.

4

Jaká je výše poplatku a platnost? 

Správní poplatek za výpis z rejstříku trestů je stanoven na 100 Kč. Jeho platnost není nijak omezena, u pracovních pohovorů se většinou vyžaduje výpis ne starší 3 měsíců.

Autor: Holby | Zobrazit autorská práva

Foto: https://pixabay.com/cs/illustrations/zákon-odstavec-soudce-vpravo-soud-4292803/

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici