Přejít k hlavnímu obsahu

Víte, jak třídit nápojové kartony?

16. Leden 2021

Oranžové sběrné nádoby na kartonové obaly od nápojů a potravin nejsou v ČR žádnou novinkou. Přesto má stále část lidí zafixováno, že se třídí „pouze“ plast, papír a sklo. Třídění nápojových kartonů je však stejně důležité. Proč tomu tak je a jak je třídit správně?

První nápojové kartony vznikly v 50. letech 20. století. Tedy v době, kdy na svět přišla třeba i mikrovlnná trouba, platební karta či airbag pro automobily. Za jejich vznikem stál švédský průmyslník Ruben Rausing. Byl spolumajitelem firmy na výrobu papírových obalů, do kterých chtěl dostat také tekutiny jako mléko a smetanu. Rausing vynaložil značné množství finančních prostředků, aby nakonec vznikla konstrukce čtyřstěnu z papíru. Problém s přístupem vzduchu Rausing vyřešil kontinuálním plněním, které se do té doby využívalo při výrobě párků.

V roce 1951 pak vznikla společnost AB Tetra, která začala kartonové obaly vyrábět. O devět let později se jich do světa podívala celá miliarda!

Víte, jak tento druh odpadu třídit?

Nápojový karton se řadí mezi kombinované obaly. To znamená, že se skládá z více druhů materiálů. Často se jedná se o kvalitní papír a plastovou vrstvu. Proto na obalu najdete recyklační symbol C/PAP.

V potravinářském průmyslu se využívají dva druhy nápojových kartonů. Takzvané aseptické, které se skládají ze tří druhů materiálu. Tím třetím je nejčastěji hliník a jejich označení je pak C/PAP/ALU 84. Takový karton může být označen i jako UHT/Trvanlivé výrobky.

A takzvané neaseptické nápojové kartony. Označují se C/PAP 81 a nejčastěji se plní pasterovanými výrobky.

Oba typy nápojových kartonů obsahují však přes 70 % velmi kvalitního papíru. Proto bychom je měli vždy třídit. Tím totiž umožníme jejich recyklaci a další materiálové využití. Papír se dá recyklovat až 7krát a jeho recyklací zachraňujeme už teď ročně přes 2 300 000 stromů!

K čemu recyklované nápojové kartony slouží

Z nápojových kartonů se může vyrábět například nový recyklovaný papír, ale také třeba lisované stavební desky pro stavbu domů.

1

Jak správně třídit nápojové kartony?

Třídění nápojových kartonů je skutečně velmi jednoduché. Stačí je důkladně vyprázdnit a pro úsporu místa v kontejneru pořádně sešlápnout. Nevadí ani, pokud na kartonu necháme plastové víčko.

Nápojové kartony patří do oranžových sběrných nádob. Někde však můžou být sbírány společně s jiným druhem tříděného odpadu. Kam s ním poznáte s největší jistotou podle informačních samolepek na samotných kontejnerech.

Chcete o třídění (nejen) nápojových kartonů vědět víc? Navštivte Samosebou.cz!

Návod obsahuje komerční sdělení.

Autor: redakce
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak správně umývat a udržovat okna
Staráte se však o svá okna skutečně správně? Pojďte se s námi podívat na tipy a pravidla pro mytí oken, abyste dosáhli krásně lesklých oken bez š…
Jak vyrobit domácí hnojivo na růže
Jak se starat o pokojové rostliny
Jak vyleštit hliník