Přejít k hlavnímu obsahu

Jak chránit oči při práci s PC

10. Srpen 2019

Jak chránit oči při práci s PC | rady a tipy. Počítač je dobrý sluha, ale špatný pán. To platí zejména v případě, kdy sezením u něj trávíme dlouhé hodiny. Trpí nejenom páteř a kardiovaskulární systém, ale zabrat dostávají i naše oči. Poznáme to snadno. Brzy se unaví, pálí a někdy nás z toho, jak svůj zrak přetěžujeme, může rozbolet i hlava. Jak tedy oči při práci u počítače co nejlépe chránit a jak potížím se zrakem co nejúčinněji předcházet?

1

Dělejte přestávky a pokud to jde, zadívejte se ven z okna, ideálně do zeleně. Oči jsou zvyklé spíše na pohled do dálky než na to, aby byly dlouhodobě zaměřené na blízký předmět, v tomto případě monitor. Odborníci doporučují přepnout zrak na dálku zhruba po dvaceti minutách intenzivní práce s monitorem. Podle nich stačí pohled do dálky v délce půlminuty k tomu, aby se zapojily okohybné svaly a došlo k jejich částečné regeneraci.

Očím udělá dobře, když je tu a tam na chvíli zavřete nebo jimi budete pomrkávat.

2

Velmi nepříjemný je pálivý, řezavý pocit v očích. Někdy se ho zbavíte tím, že zvlhčíte oči k tomu speciálně určenými kapkami. Snažte se, aby v místnosti, kde pracujete, nebyl příliš suchý vzduch. Riziko osychání rohovky při nízké vlhkosti vzduchu roste.

3

Vylaďte monitor tak, aby byl jas i kontrast na ideální úrovni. Každému vyhovuje něco jiného.

V případě nastavení jasu respektujte osvětlení v místnosti. Pokud pracujete ve tmě, snižte úměrně tomu jas.

Pozor na to, co je zdrojem světla. Někomu mohou zářivky vadit, a to kvůli blikání, které ani nemusí být nijak zřetelné.

Také velikost písma volte podle toho, co je pro vás příjemné.

4

Jistě jste si všimli, že v blízkosti monitoru se koncentruje prach. Ten také může dráždit oko a přispívat ke zdravotním potížím.

Neumisťujte do blízkosti počítače předměty, které odrážejí světlo a oslňují. Tím se zvyšuje podráždění oka.

5

Pokud nemůžete zkrátit dobu, kterou trávíte pohledem na monitor, a přesto se chcete vyhnout takzvanému syndromu kancelářského oka, pořiďte si speciální brýle pro práci s LCD monitorem. Ty mohou přispět k redukci odlesků, snížení únavy očí, zvýšení kontrastu a ostrosti.

Jestliže se bolesti očí nezmírňují, navštivte očního lékaře.

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se zbavit zápachu po česneku | rady a tipy. Česnek patří neodmyslitelně do naší kuchyně, protože bez něj by spousta receptů postrádala vůbec…
Jak využít rýmovník | rady a tipy. Plectranthus argentatus, u nás lidově zvaný rýmovník, dnes doma pěstuje již mnoho lidí. Jedná se o léčivou bylinu p…
Jak správně pečovat o brýle | rady a tipy. Ať už brýle sluneční nebo dioptrické, oba druhy si zaslouží, abychom s nimi zacházeli co nejlépe. Jen tak d…