Přejít k hlavnímu obsahu

Jak funguje tepelné čerpadlo za mrazu?

27. Červenec 2021

Tepelné čerpadlo si můžeme představit jako lednici, která ale funguje obráceně. Tak jako lednice odebírá teplo potravinám uvnitř (díky chladivu a kompresoru je účinně ochlazuje) a odvádí ho ven, tak tepelné čerpadlo odebírá teplo venkovnímu vzduchu (popřípadě vodě nebo zemi) a dodává toto teplo do domu. Tento zjednodušený model nás přivede k otázce, jak ale tepelné čerpadlo funguje, když už venku není dost teplo, nebo dokonce mrzne?

1

Tajemství je ukryté v kompresoru

S každou generací tepelných čerpadel dochází k výraznému zlepšení celé technologie. Výrobci chladiv neustále vyvíjí nová a účinnější (a přitom i ekologičtější) chladiva (např. R-32). Výrobci tepelných čerpadel zase pracují na vylepšení kompresorů a dalších součástí čerpadel. Právě kompresor je vlastně srdcem tepelného čerpadla, které chladivo stlačí a tím jeho teplotu velmi účinně zvýší tak, aby mohla sloužit pro vytápění domu a dokonce i pro ohřev teplé užitkové vody. Následně se díky prudkému snížení tlaku pomocí expanzního ventilu teplota chladiva zase sníží pod teplotu okolního vzduchu a tak můžeme čerpat energii z okolí, i když venkovní teplota je velmi nízká.

Kvalitní tepelná čerpadla vzduch-voda tedy dnes už bez problémů dokážou s minimální podporou záložního elektrického zdroje vytápět celý dům i za krutých mrazů. Abychom uvedli konkrétní příklad – vysokoteplotní tepelné čerpadlo Daikin Altherma 3 H HT, které dokáže nahradit starý kotel bez nutnosti měnit další rozvody v domě, dodává vodu o teplotě až 70 °C a spolehlivě pracuje i při venkovní teplotě vzduchu −28 °C.

Daikin Altherma 3 H HT vnitřní jednotka s nádrží ECH2O

2

Nejedeme stylem brzda-plyn

Důležité je v této souvislosti zmínit i invertorovou technologii řízení otáček motoru, která dokáže snížit spotřebu elektrické energie čerpadla až o 30 % tím, že se otáčky regulují plynule. Je to podobné jako když srovnáte spotřebu benzinu dvou řidičů. Jeden řídí stylem „brzda-plyn“ a druhý využívá (když je to možné) přirozeného dojezdu namísto prudkého brždění a na plyn šlape jemně.

Návod obsahuje komerční sdělení.

Autor: redakce
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jaké jsou výhody PVC podlahy
Jak vybrat ideální ohřívač vody
Jak vybrat sprchový kout?
Jak vybrat nejlepší tepelnou izolaci