Přejít k hlavnímu obsahu

Jak lépe pochopit a poznat druhého

16. Červen 2019

„Proč je tak protivná, když jsem jí nic neudělal?“, „Proč se mnou nemluví, když už je hodinu doma?“, „Proč se hned rozpláče při prvním problému?“, „Proč hned předkládá řešení, když jen potřebuju, aby mě vyslechl?“ Někdy můžete mít pocit, že si s vaším partnerem/ partnerkou nerozumíte. Zdá se vám, že máte natolik odlišné vnímání světa, že se nemůžete nikdy shodnout. Zjišťujete, že vnímáte stejnou situaci zcela jiným způsobem a nerozumíte proč. Rádi byste partnera/partnerku pochopili, ale nevíte, jak na to. Rozhodně je nutné takovou nastalou situaci řešit. Prvním krokem může být pro oba partnery přečtení knihy Barbary a Allana Peasových: Proč muži neposlouchají a ženy neumějí číst v mapách? Sice je to populárně naučná literatura, takže některé informace jsou vysvětleny zábavnou formou, ale i tak je pro vztah velmi přínosná. Najednou se dočtete, proč muži u televize nevnímají, proč ženy neustále mluví o svých problémech a rozčiluje je, když jim muži neustále předkládají řešení atd. Můžete ale rovněž zkusit experiment popsaný níže. Říká se, že druhého nejlépe pochopíme, když se vžijeme do role druhého. Proč to tedy nevzít s tou výměnou rolí doslovně?

1

Vyberte si den

Vyčleňte si jeden celý den, kdy výměnu provedete. Nejlepší je vybrat si jeden z víkendových dní, protože se vyhnete výměně pracovních povinností v zaměstnání, což by vám mohlo trochu zkomplikovat život.

2

Proberte to s partnerem/partnerkou

Nezapomeňte to celé vysvětlit partnerovi/partnerce. Snažte se ho/ji přesvědčit, jak zajímavé a přínosné by to mohlo pro váš vztah být. Vysvětlete také postup, jak bude celá výměna probíhat. Pokud oba dodržíte vše, co role toho druhého obsahuje, večer si oddechnete, že už je konec. A snad opravdu pochopíte svého partnera / svou partnerku.

3

Jak to provést?

Pokud s partnerem/partnerkou žijete, víte, jak dlouho leží po budíku v posteli, kolik času tráví před zrcadlem, jak dlouho a jestli ráno snídá... Kdo vaří oběd, jestli mu u toho ten druhý asistuje nebo jestli si dělá něco svého... Jestli a kdo dělá nutnosti v domácnosti jako mytí nádobí, vynášení koše apod. Znáte podrobně celý jeho/její i svůj den. Zkuste vše dělat tak, jak to dělá vaše druhá polovička. Pokud vám některé informace o něm/jí chybí, neváhejte se doptat předem, aby vaše nová role byla věrohodnější. Zkuste to dodržovat až do samotného večera a teprve před spaním s experimentem skončete. Ihned potom proberte situaci toho druhého, diskutujte o tom, jaké jsou jednotlivé role. A co by bylo např. lepší vymyslet jinak, aby to vyhovovalo oběma.

Autor: Nikita
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pečovat o bižuterii a šperky
Jak zužitkovat zbytky jídla v kuchyni
Jak správně skladovat pečivo