Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na cestovní nevolnost - nemoc z pohybu

Kinetóza – nevolnost a velmi nepříjemné potíže při cestování, které trápí jak některé děti tak i dospělé. Tuto nemoc z pohybu způsobují opakované rytmické houpavé pohyby, které narušují ústrojí rovnováhy ve vnitřním uchu a mozek tyto protichůdné impulzy nedovede správně vyhodnotit. Pokud má tuto nemoc z pohybu dítě, zpravidla se jí nezbaví za celý život.

1

Nepřipouštějte si negativní myšlenky a tíseň z cestování

Nemoc z pohybu se projeví při cestování autem, letadlem, lodí, méně již cestování vlakem (tam je houpavý pohyb málo patrný), slabší nebo velmi silnou nevolností, bolestí hlavy a zvracením. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že pokud tím trpíte od dětství, zůstane vám to napořád. Je pravdou, že tu hraje určitou roli i psychika. Stísněností a obavami z předchozí bouřlivé cesty se stav zhoršuje a aniž by jste ještě usedli do auta, tak je vám špatně a dochází i ke spontánnímu zvracení.

2

Dýchejte zhluboka, pomáhá to

Vzduch je blahodárný a poskytuje úlevu. Nejsou vždy pro to podmínky, zejména v zimním období, abyste mohli mít okénko u dopravního prostředku otevřené. Ale pomáhá, i když jsou okna zavřená, intenzivní a hluboké dýchání. Skutečně poctivě a hodně zhluboka dýchejte, povrchní dýchání je neúčinné. Vdechujte vzduch nejen nosem, ale i střídavě ústy hodně dlouhým nádechem, bez zvedání hrudi to nedokážete, aby byl nádech co nejdelší a pak stejně tak dlouze vydechujte. Takto dýchejte alespoň několik minut. Mozek se okysličuje a nevolnost odeznívá nebo úplně ustoupí. Pokud se dostaví další vlna nevolnosti, opakujte dýchání znovu. Stojí to za tu námahu a vy dojedete bez zvracení.

3

Činnosti, kterým je lepší se vyhnout – zhorší stav a podpoří nevolnost

Nečíst knížku, noviny, nesoustředit se na jedno místo, neboť nervové impulzy z očí zhoršují nevolnost. Vadí i krátké koukání do mapy při jízdě autem, dostavuje se náběh na zvracení. Neotáčet se při jízdě dozadu, vyvarovat se silným hlasovým podnětům.

4

Co pomáhá zmírnit nevolnost

Zahánějte kinetózu zpěvem písniček. I klidný a tichý zpěv vyžaduje pravidelné a nepovrchní dýchání a zároveň přispívá k okysličování mozku. Někdy pomůže i nehlučná komunikace, pokud vám nečiní problémy, neboť je-li stav vyhrocený, pak už mluvení namáhá a vyvolává stav zvracení.

5

Prevence kinetózy – použití léku

V lékárně jsou dostupné léky bez receptu na potíže při cestování. Asi půl hodiny předem si vezmeme lék a potíže lék potlačí, většinou vůbec nevzniknou. Nevýhodou léků proti nemoci z pohybu jsou takové, že utlumují a chce se po nich spát. Důrazně se nedoporučují řidičům.

6

Jak předcházet nemoci z pohybu

Když nesnášíme cestu autem, měli bychom programově jízdu přerušovat a nadýchat se čerstvého vzduchu, v autě konverzovat se spolucestujícími. Kdo trpí nevolností při cestování, většinou nesnáší ani houpačky a kolotoče.

Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Zdroj: www.sxc.hu/ Foto: Christoph Burgdorfer

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici