Co je potřeba

kurník
slepice
podestýlka
krmivo
rukavice
kýbl
vitamíny
minerály
vápenec
voda
krmítka
výběh
obilí
dezinfekční prostředky
lopatka
rejžák
znalosti

1

a) Slepice mají malý mozek, takže od slepic nemůžete čekat zázraky.
b) Proto nečekejte, že péče o ně bude obdobná jako u domácích mazlíčků. Slepice nejsou mazlíci, ale domácí zvířata, která umí dělat slušně hluk, nevoní a je kolem nich celkem dost práce o bordelu.
c) Pokud se tedy chcete dát do chovu slepic, nejprve se zeptejte raději sousedů, zda s tím souhlasí. Pokud by nesouhlasil, můžete si zadělat na pěkný problém.
d) Zjistěte si, zda vůbec v dané oblasti a daných podmínkách je slepice povoleno chovat (bytové družstvo, vlastník domu, obec a pod). Věřte, slepice dělají větší hluk, než sekačka.

2

a) Už při výběru slepic je důležité vybírat plemeno podle podmínek chovu. Máte výběh? Chcete jen jako zálibu anebo by měly být k užitku?
a. kurník je zapotřebí se pečlivě starat, pravidelně jej čistit.
b) Jedna slepice snese jedno vejce za dva až tři dny. V zimě méně. Podle plemene je průměrná nosnost okolo 240 vajec za rok, ale může i méně.
c) Před vrhnutím do chovu si tedy řádně promyslete, jestli se vám to oplatí, investice do krmiva, prevence chorob, podestýlku a podobně.
d) V zimě nemůžete slepice jen tak ponechat na balkoně, protože by vám umrzly.
e) Aby slepice snášely v průběhu celého roku, je zapotřebí, aby měly dostatek kvalitního krmiva a prodlužovat jim den. Je důležité, aby měly světlo 15 – 17 hodin. Jak? Jde samozřejmě o umělé osvětlené s denním světlem.

3

a) Krmivo by mělo být označeno jako krmivo pro chov kuřic, obvykle se jedná o směs složenou z 15% sójového šrotu, 1% řepkového oleje, vitamínovo– minerálního doplňku a 84% obilí. Pokud byste neužili kvalitní krmivo, vymstilo by se vám to. Snáška vajec by se okamžitě zhoršila.
b) Slepičkám je zapotřebí dodávat vápenec, protože je základní složkou vaječné skořápky, jinak snáší slabá vajíčka, která se rozmačkají a slepice je pak sežerou spolu s normálními vajíčky.
c) Domácí chov není tedy tak, jednoduchý, jak by se mohl zdát. Vyžaduje čas, energii a náklady se vám přitom nemusí vždy vrátit zpět.

4

a) Jen si to spočítejte. Průměrná čtyřčlenná rodina za měsíc spotřebuje plato vajec, což znamená 30 kusů vajec. To v současnosti představuje cenu pohybující se okolo 135 korun. Je to skoro jednou tolik, co vloni. K tomu, aby taková rodina měla stejný počet vajec, potřebuje teoreticky pouze 2 slepice. Cena za takové dvě slepice se pohybuje celkem okolo 300 korun.
b) Nezapomeňte na krmení, vitamíny a minerály. Cena za to se pohybuje okolo 750 korun za rok.
c) Náklady za chov slepic tedy přesáhnou 1000 korun. K návratu vkladu dojde tedy až za 9 měsíců. A to pouze za předpokladu, že je budete mít doma na dvorku, nebudete kupovat kurník, nebudete jim svítit a podobně.
d) Za slepice v paneláku na balkóně vás budou sousedé milovat, a to nejen kvůli hluku, ale také kvůli zápachu a různé havěti, kterou to bude přitahovat. Také péče o slepice se neobejde bez víření prachu, roztočů a částeček výkalů. Nošení do běžného kontejneru může být zajímavé. V zimě, v podobných mrazech, jaké byly letos, se vám pak snadno může stát, že na Štědrý den budete mít slepice v bytě, jen proto, aby vám neumrzly.
e) Rozmyslete si proto dobře, zda se vám chov skutečně vyplatí. Nejde tu pouze o cenu, ale i o celou řadu dalších náležitostí, které jsou s běžným chovem slepic potřebné.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
2.95238
Average: 3 (21 vote)