Přejít k hlavnímu obsahu

Jak ošetřit pokožku po poštípání hmyzem

30. Červen 2017

Spolu s létem a dovolenou nám hrozí mnohem větší riziko pokousání anebo poštípání hmyzem. Nejčastěji za nepříjemným zážitkem stojí komáři, vosy, včely, ovádi, čmeláci, muchničky, sršni, ale také třeba i blechy. Nejdůležitějším krokem ošetření pokožky je prevence, kdy si do bytu pořídíme sítě proti hmyzu, do zástrček použijeme repelenty, očkujeme se a do přírody vyrážíme vhodně oblečeni a ošetřeni spreji a krémy s repelentním účinkem. Štípance jsou kolikrát nepříjemné, bolestivé, svědivé a jsou častou lokalitou infekčních zánětů. Co bychom měli vědět a jak ošetřit pokožku po takovém poštípání?

Co je potřeba

  • pokud jste alergici, tak své léky
  • dále fenistil gel
  • antihistaminika
  • doplňky stravy
  • bylinky
  • esenciální oleje
1

Poštípání komárem je často nepříjemné a kolikrát může být doprovázeno lokálním otokem a značným svěděním. Čím dříve poštípání ošetříte, tím lépe. Místo je vhodné omýt, vydezinfikovat anebo alespoň otřít zvlhčeným ubrouskem, aby nedošlo k průniku infekce. Následně místo ošetřete Fenistilem gel, který chladí, působí proti otokům a má i antihistamminika. Kromě Fenistilu je velice dobré štípanec potírat kvalitním stoprocentním levandulovým olejem (pokud nejste alergičtí) anebo i tea tree oilem. Potírejte podle potřeby až do vymizení potíží. Stačí pouhá kapka. Tea tree oil je zároveň i skvělým přírodním antiperspirantem. Pozor jen na přílišné užívání, abyste si pokožku nepodráždili. Štípance můžete také ošetřit i stoprocentním extraktem z grepových jadérek, který je běžně dostupný jak v lékárně, tak i ve zdravé výživě. Mimo jiné také působí jako anti repelent.

2

Včelí, vosí, sršní bodnutí Pokud vás již něco píchne anebo kousne, je v prvé řadě důležité nepanikařit. Dále je zapotřebí jednat hlavně rychle. Co se týče včelího žihadla je nejdůležitější žihadlo z rány co nejrychleji dostat a je celkem jedno jakým způsobem. Nebezpečí je pokud jste byly píchnuti do krční oblasti, srdeční a hlavy. Pokud ano, neváhejte a okamžitě vyhledejte zdravotní pomoc, může jít o minuty! Jtse-li alergici, nikdy byste svůj domov neměli opouštět bez léků, které máte pro tyto případy. A jinak? Po dezinfekci a vytažení žihadla místo ošetřte co nejrychleji Fenistilem s nímž můžete místo ošetřit celkem dvakrát až čtyřikrát denně. Mezitím si dále si můžete pomoci stejnými prostředky, jaké jsme zmínili výše u poštípání komáry. Pozitivní účinek má i tinktura z dubové kůry. Levandulový olej smíte nanášet co čtvrt hodinu, stejně jako tinkturu z dubové kůry.

3

Podpůrným prostředkem pro celý organismus jsou potravinové doplňky, a to hlavně vitamín C, dále potom wobenzym, či jinak také známý bromelin (enzym z ananasu), kvercetin (antioxidant).

4

Důležité je, abyste si místo nerozškrábali, a to z důvodu nebezpečí infekce Přesto se stane, že i přes veškerá opatření a ošetření dojde k tomu, že místo zatvrdne, zapálí se a vznikne velké bolestivé ložisko. To proto, že hmyz byl infikovaný a při kousnutí nebo bodnutí infikoval i vás. Nejčastější přenesenou infekcí bývá streptokoková infekce. V případě vytvoření takového ložiska neprodleně navštivte lékaře, protože toto již není na domácí ošetření. Zvýšenou péči dbejte i na pokousání komáry a klíšťaty, protože právě tento hmyz stojí v posledních letech za čím dál větším strašákem boreliózou. Projevy se mohou vyskytnout i po správném ošetření štípnutí a to až po nějaké době.

5

V lékárně můžete nalézt i celou řadu dalších přípravků, které mají snížit bolest, otok i svědění. Jedná se například o léky s výtažkem pepřovníku. Preventivně si můžete po poradě s homeopatem anebo lékárníkem pořídit i homeopatika, která mírní následky, či alergickou reakci po štípnutí. Zmíníme se například o homeopatické masti Halicar anebo Belladonně, Cantharis, Staphysagria, Ledum Palustre a tak dále. Před zakoupením se poraďte s odborníky, jelikož je potřebné mít určitou sílu homeopatik a také každé je určeno na poštípání jiným hmyzem.

Autor: Adriana Dosedělová | Zobrazit autorská práva

zdroj fotografií: commons.wikimedia.org/wiki/File:Bee-apis.jpg a 123rf.com

Hodnocení
Hana (neověřeno) | So, 06/13/2015 - 17:54

janaheda (neověřeno) | So, 06/13/2015 - 08:23

Běžné rady, které by měl vědět asi každý, i když je možné, že si to v tu chvíli neuvědomíme. Ovšem je tady opomenuta ještě jedna - univerzální - i na alergie potravinové: dodání rychle Ca (vápníku) v nejjednodušší a nejrychlejší formě - rozpustných šumivých tablet. Alespoň dvou tablet do sklenice vody a rychle vypít. Pomoci by měly do 20 minut až půl hodiny od kožníchproblémů. Jelikož jsem alergička, mám to vyzkoušené.

ATItas48 (neověřeno) | Ne, 07/06/2014 - 20:35

Dobrý den, já používám tea tree oil, mám .to vyzkoušené a pro psa používám před a po vyndání klíštěte Betadiene

Adriana Dosedělová 2 (neověřeno) | So, 09/29/2012 - 11:52

Dobrý den,
tea tree oil je znám pro své dezinfekční účinky, protizánětlivý efekt i antibakteriální účin, kromě toho i antiperspirantem... eliminuje pot a zápachy. Pravdou je, že tento článek obsahuje celkem neznámé a odborné termíny. Pokusím se tedy ještě více zjednodušit věty a nemluvit tak odborně.

Adriana Dosedělová | Pá, 09/16/2011 - 23:25

Dobrý večer,
Tea tree oil má mnoho účinků. Je prostředkem proti pocení, je tedy antiperspirantem, ale i antiseptikem. To, co dokáže tea tree oil by bylo na další články.
Je možné, že Vám článek přijde chaotický, ale je také možné, že kdyby byl napsán podle Vašeho obrazu, byl by chaotický pro změnu pro někoho jiného. Pokud bude v mých silách ráda Vám s individuálním problémem pomůžu. Přeji dobrou noc.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici