Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pečovat o dřevěná kuchyňská prkénka

Jak pečovat o dřevěná kuchyňská prkénka | rady a tipy. Dřevěné prkénko může být nejen tradičním pomocníkem při vaření, ale také skvělým doplňkem do kuchyně. Vzhledem k tomu, že se ale jedná o materiál, který neustále pracuje, je potřeba se k prkénku chovat šetrně a zacházet s ním jinak než s plastovými či silikonovými materiály.

Co je potřeba

  • citrón
  • ocet
  • včelí vosk či ošetřující olej
1

Dřevu vadí nadměrné máčení ve vodě nebo v agresivních saponátech, což je ještě horší než voda samotná. Dbejte na to, aby na dřevu dlouho nezůstávaly zbytky jídla, šťávy z ovoce či zeleniny se lehce vsáknou dovnitř. Nenechávejte rozhodně prkénka dlouho odmáčet, nemyjte je v myčce a nechávejte je volně oschnout na vzduchu. Po pouhém utření utěrkou stejně není dřevo úplně suché a zandáním do skříňky si bude materiál zbytečně uchovávat vlhkost, čímž se ničí.

2

Teplota

Vysoká teplota prkénka ničí. Vyhnout byste se myčce měli nejen z důvodu zbytečně dlouhého namáčení, ale právě i kvůli vysoké teplotě.

Na prkénka zároveň nepokládejte teplé hrnce, pánve či plechy a neumisťujte prkénko do oblasti ploten na sporáku, protože jinak se začnou ve dřevě tvořit spáry a prasklinky.

3

Mechanické poničení

Pochopitelně i nesprávným mechanickým zacházením můžete prkénko znehodnotit. Řeč je především o naklepávání masa či o přílišném tlačení na čepel nože.

4

Aromatické a barevné potraviny

Některé potraviny zanechávají na dřevě buď skvrny nebo zápach, kterého se jen tak nezbavíte. Jedná se například o česnek, cibuli a ryby. Zkuste sáhnout po octu či citrónu, který v některých případech pomůže, a navíc prkénko vydezinfikuje. Ani s jedním to ale nepřehánějte a vždy prkénko ještě omyjte pod teplou tekoucí vodou.

5

Péče o prkénko

Na dřevěná prkénka lze koupit speciální ošetřující oleje či vosky. Nejznámějším pomocníkem je včelí vosk a dodává prkénku lesk a odolnost proti nasáknutí vlhkosti, pachu a změně barvy. Navíc zaceluje některé drobnější prasklinky.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vyrobit domácí hnojivo na růže
Jak si vyrobit tuhý parfém | návod
Tuhý parfém | návod. Příprava domácího tuhého parfému je zábavná, rychlá, levná a umožňuje namíchat takové kombinace éterických olejů, o kterých se Vá…