Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat černookou Zuzanu

05. Červenec 2020

Černooká Zuzana? Není třeba se bát tohoto podivného názvu. Jedná se totiž o rostlinu s krásným květem, jejíž zlidovělý název černooká Zuzana se u nás vžil. Má však názvů několik, kromě jiných také thunbergie, nebo smatovka křídlatá. Pojmenování černooká Zuzana získala díky nápadnému, tmavě hnědému až černému oku, které tvoří střed květu, který je nejčastěji svítivě žlutý nebo červený.

1

Původem je černooká Zuzana ve východní částí Afriky, kde roste jako stále zelená popínavá rostlina.

2

V našich podmínkách se černooká Zuzana dá pěstovat pouze jako letnička. Má úzké listy, které u vzrostlé rostliny vytvoří kompaktní plochu, na které krásně vynikne půvab zářivých květů. U nás kvete od května do října. Pokud ji vysejete či vysadíte do květináčů venku, rozkvétají nejdříve v červnu.

3

Černooká Zuzana vyžaduje pravidelné, ale jen slabé přihnojování, aby se vám odměnila bohatou násadou květů. Rostlinné výhony mohou dosahovat délky až dvou metrů.

4

Černooké Zuzaně vyberte vhodné místo pro pěstování. Nejlepším stanovištěm pro jsou teplá slunná místa, chráněná před větrem.

5

Půda musí být vlhká, dobře propustná. Vhodné je umístění rostlin do nádob, které je třeba pravidelně, leč přiměřeně zalévat.

6

Pokud zasadíte černookou Zuzanu do závěsného květináče nebo truhlíku, kde se nebude moci popínat, její oddenky se volně svěsí a vytvoří krásný, atraktivní vodopád posetý barevnými květy.

7

Další možností, jak nechat černookou Zuzanu vyniknout, je pěstovat ji na zahradě na opěrných konstrukcích, nebo na zdi či plotě. V takovém případě ji musíte včas poskytnou potřebnou oporu k popínání s co možná nejhrubším povrchem.

8

Péče o černookou Zuzanu není náročná. Přes léto v nádobách nebo ve volné půdě venku, přes zimu ji uchováme na chladném a světlém místě. Na podzim i na jaře rostlinu přiměřeně zkrátíme, jelikož dobře a rychle roste.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat kustovnici čínskou
Jak pěstovat oxalis | rady
Jak pěstovat oxalis | rady. Oxalis, neboli česky šťavel, se vyskytuje v mnoha druzích. Většina z nich připomíná tvarem svých listů náš jetel…
Jak pěstovat gumovník | rady
Jak pěstovat gumovník | rady. Gumovník, nebo také fíkus, se pěstuje již téměř dvě stě let. Má tmavě zelené, lesklé a tuhé listy, k…